Fältbiologerna

Konsert till Vätterns ära i Gränna Hamn

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2013 12:09 CEST

I dagarna sju har Fältbiologerna vandrat för Vättern. På söndag 9 juni avslutar de med en konsert för Vättern. På Vätterscenen i Gränna hamn bjuds det på musik av alla slag och tal av Fältbiologernas ordförande Salomon Abresparr och Aktion Rädda Vätterns talesperson Johan Elwing.

- Vi kommer att berätta om gruvfrågan både ur ett lokalt och nationellt perspektiv, säger Sara Ödling, Östergötlands fältbiologer.

Sammanlagt har över 20 ungdomar vandrat från Vadstena till Gränna i en protest mot den planerade gruvan i Norra Kärr. Fältbiologerna vill lyfta fram den risk det innebär att placera en så miljöfarlig verksamhet nära sjön. Norra Kärr ligger endast 1,5 km från Vättern, som är en av de viktigaste och renaste dricksvattentäkter vi har i Sverige och Europa.

- Medan vi vandrat har vi träffat många som är oroliga över gruvplanerna. Det är viktigt att lokalbefolkningen är engagerade i frågan. Därför uppmanar vi alla att komma och visa vad de tycker på söndag, säger Max Söderholm, Östergötlands Fältbiologer.

Konserten i Gränna börjar klockan 19.00. Välkommen!

Sara Ödling

070- 637 09 50

Max Söderholm

070- 970 35 57

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.