Konserten i Ojnare lockade många

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 21:57 CEST

Även om Bengan Jansson fick ställa in konserten idag i Ojnareskogen spelade Owe Ronström, Konserten som var till stöd för Ojnareskogen lockade 120 personer. Det var svårt att hitta parkeringsplatser för alla som strömmade till lägret. Owe Ronström underhöll och spelade på gitarr, balalajka, krycka, flöjt, säckpipa, bestick och trumpet. Donald Forsberg från Fårösund framförde en visa till Ojnare.

Bilder från konserten finns att ladda ner här: http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/konserten-i-ojnare-lockade-manga . Bilderna är fria att använda.

Bakgrundsfakta:

Ett antal engagerade har sedan miljööverdomstolens dom den 5 juli haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med 266 rödlistade arter. Ett område som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra ligger också i närheten av Bästeträsk, en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur, jordbruk och tursim för all framtid.

Kontakt:

Salomon Abresparr, 070-8142082
ordförande i Fältbiologerna

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.