Miljöpartiet de Gröna i EU-parlamentet

Konservativa ger in blanco-check om ACTA till kommissionen

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 17:19 CET

De konservativa i EU-parlamentet drev idag igenom en tandlös resolution om ACTA- avtalet. Det ursprungliga syftet med ACTA var att hejda varuförfalskning men avtalet omfattar nu mycket mer.
- Fyra partigrupper stod bakom ett starkt resolutionsförslag för att garantera att mänskliga rättigheter inte kränks i samband med ACTA-avtalet, men det röstades ner av högern och vissa liberaler, säger en besviken Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

De gröna, vänstern, socialdemokraterna och liberalerna krävde bland annat att kommissionen gör en utvärdering av vad avtalet innebär för integritet och mänskliga rättigheter innan det undertecknas.
Det finns stark oro för att man bakvägen ska kunna stänga av människor från Internet, att billiga generiska mediciner ska drabbas av ACTA-avtalet m.m.
- Att bekämpa varuförfalskning är bra, det är alla överens om. Man måste stoppa farliga mediciner, miljöfarliga ämnen som kan finnas i förfalskade produkter och försöka klämma åt maffian. Men i avtalet finns med många saker som alls inte borde finnas där, säger Carl Schlyter, och det finns inga som helst garantier att mänskliga rättigheter inte kränks.
- Nu får kommissionen i princip en in blanco-check att göra som den vill, säger Carl Schlyter. Men sista ordet är inte sagt. Vi går vidare och kräver att parlamentet gör en egen konsekvensutredning av ACTA-avtalet.

För mer information:
Carl Schlyter 070 238 25 15
Marita Pahlén pressekreterare 070 6750373

MILJÖPARTIET DE GRÖNA i EU-PARLAMENTET
Rue Wiertz
B-1047 BRYSSEL
Läs mer om grön politik i EU: www.mp.se/carl