Nynäshamns IF Hockey Club

Konståkning i Nynäs Hockey

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 15:45 CEST

Nynäs Hockey breddar sin verksamhet med konståkning. Vi har ansökt och blivit antagna som medlem i Svenska Konståkningsförbundet.

Konståkning finns återigen på kartan i Nynäshamn. En gång var det en ganska stor sektion inom Nynäshamns IF men den försvann så småningom. Nu gör Nynäshamns IF Hockey Club en satsning för att åter sätta konståkning på kartan i Nynäshamn.

Att en ishockeyklubb satsar på konståkning kanske inte är så vanligt men Nynäs Hockey tror att det här kan bli en bra lösning. I Nynäshamn finns bara en isyta som alla måste samsas om och då kan det vara lättare att göra det som en gemensam förening istället för två.

Inititivet till att börja med konståkning togs av Alexandra Hoffman som har en bakgrund som konståkare och ledare. Säsongen 2009/2010 drog hon tillsammans med Nynäs Hockey igång en skridskoskola och intresset var över all förväntan. Tillsammans med den redan populära Hockeyskolan fördubblades knattarna i föreningen.

Några av åkarna i skridskoskolan ville fortsätta med konståkning och då sattes extra istider av för detta redan efter jullovet 2009.  Att ansluta oss till Svenska Konståkningsförbundet blev en naturlig följd av det intresse som väckts och nästa steg i vår utveckling.

Kontakta Tomas Thulin, ledare, 070-861 4980

Nynäshamns IF Hockey Club, Nynäs Hockey i folkmun, är hockeyklubben på sydspetsen av Södertörn och medlem i Stockholms Ishockeyförbund samt Svenska Konståkningsförbundet.

Nynäshamns IF grundades 1917 och sedan 1944 har ishockey spelats i Nynäshamn. 1989 ombildades NIF till en alliansförening och de olika sektionerna bildade egna föreningar. 2010 tillkom konståkning i föreningen.