Bombardier

Konstfack inreder nästa generations snabbtåg

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 10:55 CET

Västerås, 14 februari 2007 – Idag har forskare och beslutsfattare från järnvägssektorn samlats i Stockholm för att diskutera utvecklingen i forskningsprojektet Gröna tåget. En av nyheterna är att Konstfack i samarbete med KTH och Bombardier ska delta i projektet genom att utarbeta ett förslag till inredning. Dessutom har Bombardier inlett vintertester med testtåget Regina 250. Testerna ska ge svar på hur nästa generations tåg bäst ska rustas för det nordiska klimatet.

Konstfack kommer att arbeta med att ta fram förslag till en funktionell och attraktiv passagerarmiljö till det nya tåget. En senior designer leder arbetet på Konstfack med hjälp av bland annat nyutexaminerade Konstfackstudenter, examensprojekt samt projekt inom flera av Konstfacks olika institutioner. Projektet, som löper under fyra år, genomförs i nära samarbete med KTH och Bombardier.

– Genom att vi kommer in tidigt i Gröna tåget-projektet har vi en unik möjlighet att verkligen tänja på gränserna och på de traditioner som format tågresandet av idag och försöka skapa något helt nytt för passageraren. Vi kommer att försöka ta fasta på det unika i tåget som transportmedel och försöka återspegla hela reseupplevelsen i formgivningen av passagerarmiljön, säger Eric De Groat som är forskningsansvarig på Konstfack. Tack vare vårt nära samarbete med KTH, som har mycket lång erfarenhet av forskning kring passagerarnas behov och preferenser, finns alla förutsättningar att verkligen lyckas!

Under vintern har testerna med testtåget Bombardier Regina 250 fortsatt med provkörningar i strängt vinterklimat. Resultaten från testerna lägger grunden till hur nästa generations snabbtåg bäst ska rustas för det nordiska klimatet. Förmågan att klara sträng kyla och snö och is är ett av kriterierna för att det nya tåget ska kunna bli uppskattat av passagerarna, konkurrenskraftigt för operatörerna och samhällsekonomiskt lönsamt.

– De kunskaper vi får genom testerna med Regina 250 kommer vi att använda i utvecklingen av det nya tåget. Förutom att tåget ska klara de tekniska kraven som ställs på den nordiska marknaden, handlar vårt arbete till stor del om att ytterligare förstärka tågets konkurrenskraft på allt fler sträckor, säger Tomas Andersson, vd för Bombardier Transportation i Sverige.

Framgångsfaktorer för ett nytt tåg handlar om förmågan att attrahera passagerare men även skapa en god driftsekonomi för tågoperatörer och trafikhuvudmän.

Vill du veta mer om projektet Gröna Tåget, trender inom tågresande, de senaste miljörönen, vilka modifieringar som görs för att förvandla Regina 250 till höghastighetståg och var höghastighetstesterna görs? Kontakta Christian Schmidt, informationschef Bombardier Transportation Sweden AB, e-post: christian.h.schmidt@se.transport.bombardier.com, tel 0705-61 32 67 för att få svar på dina frågor och gratis rekvirera ett utförligt bakgrundsmaterial.

Mer info om Gröna Tåget hittar du på www.gronataget.se

Bilder: För nytagna vinterbilder av testtåget kontakta Malin Johansson, telefon 08-4022751, malin.johansson@gci.se

Om Gröna Tåget

Gröna Tåget är ett fordonsforskningsprogram som drivs och finansieras av Banverket, Järnvägsgruppen KTH, Bombardier Transportation och Branschföreningen Tågoperatörerna.

Projektet syftar till att stärka kompetensen i att utveckla och upphandla nästa generations höghastighetståg för svenska krav. Inom ramen för Gröna Tåget pågår ett stort antal utvecklingsprojekt som behandlar olika områden. Den 26 juli 2006 slogs svenskt höghastighetsrekord med 281 km/h och sommaren 2007 genomförs ytterligare höghastighetstester.

Om Bombardier Transportation

Bombardier Transportation i Sverige sysselsätter 1500 personer vid anläggningar i Stockholm, Västerås, Hässleholm och Göteborg. De största verksamheterna i Sverige är signalsystem samt driv- och styrsystem men har också omfattande verksamhet inom fordon och underhåll. Verksamheten utgjorde tidigare delar av Ericsson och Asea/ABB med den första leveransen till den svenska järnvägen daterad 1894.

Bombardier Inc., med huvudkontor i Kanada är en världsledande tillverkare av innovativa transportlösningar, från regionala flygplan och affärsjet till järnvägsutrustning. Omsättningen för räkenskapsåret avslutat 31 januari, 2006 var $14.7 miljarder US och aktierna omsätts på börsen i Toronto (BBD). Nyheter och information finns tillgängliga på www.bombardier.com