Jönköpings läns museum

Konstnärerna som deltar i Länssalong 2016

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2016 11:17 CEST

När Länssalong 2016 öppnar den 4 juni kl. 12, på Jönköpings läns museum, får besökarna se 48 konstverk av 16 konstnärer med anknytning till Jönköpings län.

Det omfattande juryarbetet inför årets Länssalong är nu färdigt. Sammanlagt 98 konstnärer lämnade in tre konstverk var för bedömning. Juryn valde ut flera av dem. Men villkoret för att medverka i salongen är att konstnärernas samtliga tre konstverk blir antagna, vilket 16 konstnärer lyckades med.

Länssalongen är ett samarbete som har pågått länge mellan Jönköpings läns museum och Jönköpings Läns Konstförening. Den är en inventering av den nutida konsten i länet, dess innehåll och riktningar. Den riktar sig till konstnärer födda 1998 eller tidigare och alla tekniker är välkomna. Då inventeringen handlar om konst i Jönköpings län ska konstnärerna ha anknytning till länet. Sista anmälningsdag var 29 april. Länssalongen arrangeras nästan varje år men orterna där utställningen arrangeras har varierat de senaste åren.

Länssalong 2016 har vernissage lördag 4 juni klockan 12 på Jönköpings läns museum och visas därefter till och med den 14 augusti.

Pressvisning sker torsdag 2 juni kl. 10 på Jönköpings läns museum.

Juryn 2016:

Lena Lindgren, utställningssamordnare, Östergötlands museum, Linköping
Jonas Liveröd, konstnär, Malmö
Sophia Rasmussen, ledamot av styrelsen i Jönköpings Läns Konstförening, Huskvarna.

Antagna konstnärer till Länssalong 2016:

Anette Floss, Tenhult
Lars Magnusson, Göteborg
Christian Immonen, Värnamo
EvaBritt Lindgren, Jönköping
Bosse Blomén Svensson, Anderstorp
Ingemar Thorsén, Jönköping
Marie Gustafsson, Nässjö
Kristina Gadh, Norrahammar
Anne De Geer, Linköping
Emma Larsson, Eksjö
Eva Albrektsson, Månsarp
Leith Abbas, Tranås
Lisa Atterström, Bottnaryd
Bo Karlsson, Jönköping
Elisabeth Gillving Pettersson, Bottnaryd
Bo Arnros, Gislaved

På vår hemsida visar vi en film där juryn berättar om underlaget.

Länssalong 2016 >

Önskar ni mer information?

Välkommen att kontakta Gunnar Söderström, projektledare, telefon 036-30 18 78, e-post gunnar.soderstrom@jkpglm.se

Bildtext: Ett av konstverken i Länssalong 2016. Lejonfisk i keramik av Leith Abbas från Tranås.Foto: Jönköpings läns museum

Pressbild finns här:

Lejonfisk (öppnas i nytt fönster)

Jönköpings läns museum är ett museum med kulturhistoria och konst där den omfattande samlingen med skisser och målningar av John Bauer ingår. Vår huvudbyggnad finns i centrala Jönköping och drivs, liksom Friluftsmuseet i Jönköpings stadspark, av Stiftelsen Jönköpings läns museum.

Verksamheten

I våra byggnader finns förutom utställningar även arkiv, magasin, ett omfattande bildarkiv, en ateljé för målerikonservering och mycket annat.

Här arbetar cirka 50 personer med allt från föremålsvård till utställningar, arkeologi, målerikonservering och byggnadsvård.

En viktig samarbetspartner för oss är Jönköpings läns konstförening. Vi förvaltar deras samling och tillsammans  arrangerar vi Länssalong och Ungdomens vårsalong