Galleri Lilith Waltenberg & Partners AB

Konstnärsgruppen Ride1 till Galleri Lilith Waltenberg i Malmö

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 15:49 CET

Version:1.0 StartHTML:0000000183 EndHTML:0000005160 StartFragment:0000003293 EndFragment:0000005124 SourceURL:file:///H%8Crddisk/Users/ab/Desktop/Ride1%20vernissage%2Fpress.doc

Ride1 etablerades 2004 av Ronny Hansson, född 1962 i Uddevalla, bor och arbetar i Nyköping. Jonas Kjellgren, född 1962 i Gävle, bor och arbetar i Torsåker. Stig Sjölund, född 1955 i Timrå, bor och arbetar i Stockholm.

Gruppens arbete baserar sig på installationer som t.ex. rides, (åkattraktioner) filmer och fotoserier, alltid relaterade till nöjesparker och upplevelseindustrin. Gruppens medlemmar delar intresset för populärkultur, speciellt den amerikanska och då också självklart en temaparks estetik

Ride1 återuppväcker välkända ikoner och arbetar i en anda av ¨Post production¨ och återvinning. Speciellt kan man se detta i filminstallationerna, där gruppen arbetar med remakes av redan välkända produktioner som Deerhunter, Alien och Jaws. Originalet och gruppens version visas direkt ovanför varandra i samma bildskärm, så att alla kan direkt jämföra bägge versionerna klipp för klipp. Humor och direkthet är signifikanta i Ride1:s sätt att arbeta.

Vernissage på fredag, 22 januari, kl 17 - 20 i närvaro av de tre konstnärerna.

Mer info på http://www.waltenberg.se

Galleri Lilith Waltenberg Bergsgatan 9 211 54 MalmTel: + 46 70 37 81 070 www.waltenberg.se lilith@waltenberg.se

Galleriet visar framför allt samtidskonst, med fokus på unga konstnärer från Malmö och regionen men även från Berlin och Hamburg. Det öppnades i april 2009 av Lilith Waltenberg, tidigare journalist, bland annat med 30 år på Sydsvenskan, och är nu inne på sin tredje säsong. Det ligger på Bergsgatan 9 i Malmö, i hjärtat av Malmös nya galleridistrikt.