POST-ART

Konstrundan Öppna Ateljéer jubilerar

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 12:14 CEST

Det årliga evenemanget Öppna Ateljé på Gotland infaller nu under helgen Kristi Himmelsfärd, 29 maj-1 juni. Så det är dags att hälsa på i ateljéerna runt om på ön, prata med kreatörerna, titta på konst, köpa konst och samtidigt bara njuta av alltihop.

I år är det dessutom jubileumsår! För 20 år sedan startades rundan och den räknas i dag som en av Sveriges största konstutställningar.

I Visby kan man möta samtliga Öppna Ateljéer konstnärerna i en presentationsutställning på Gotlands Konstmuseum. Där visar de varsitt verk som också är till försäljning. Där finns också Öppna Ateljéers egen gratis tidning med konstnärspresentationer, kartor och vägbeskrivningar till samtliga medverkande. Tidningen finns även i ateljéerna och är bra att ha om man vill lägga upp en rutt och planera in vilka man ska besöka.

Så efter besöket på Gotlands Konstmuseum.är det bara att kliva ut i Visby och följa kartan, förslagsvis till glasblåsare Christer Mattson. Han frihandsblåser i sin hytta, en värmande upplevelse. Bildkonstnären Eva Bergenvalls ateljé ligger också i de kvarteren, hennes måleri är fyllt av känslor och skildringar av människans dilemman. Promenerar man sedan upp för backen kommer man till Zigge Holmgren som jobbar med porträtt i alla dess former. Han låter även den gotländska naturen få stå modell till hans naturlyriska motiv.

Ja, sedan är det bara att fortsätta upptäcka den konstnärliga mångfald som finns på hela Gotland.

Har man inte möjlighet att besöka Visby under pingsthelgen är man givetvis välkommen en annan tid på året då det passar bättre. Och Visby konstnärerna öppnar gärna upp sina dörrar även då, ta bara personlig kontakt innan. Kontaktuppgifter till samtliga medverkande konstnärer hittar man på Öppna Ateljéers hemsida.

För mer information om hela evenemanget och pressbilderwww.oppna-ateljeer.se
tel: 0700 988 538
info@oppna-ateljeer.se

Öppna Ateljéer på Gotland, en ideell förening bestående av konstnärer, konsthantverkare och formgivare. Det huvudsakliga ändamålet för föreningen är att verka för den årliga kosntrundan men i mån av tid även för konstnärlig medverkan för medlemmarna i publika satsningar övrig tid på året. Webbsida fungerar därför även som en året-runt katalog för kontakt med medlemmarna.

Evenemanget arrangeras av den ideella föreningen Öppna Ateljéer på Gotland i samarbete med Gotlands Allehanda.