Konstsatsning på biograf Spegeln

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 11:14 CET

Folkets Hus och Parker stärker konstprofilen på Biograf Spegeln i Malmö. Fredag 15 januari invigs utsmyckningen Alcazar av konstnärerna Peter Johansson/Barbro Westling.

– Vi vill stärka biografernas profil som kulturella mötesplatser. Där har konsten en självklar plats. Det känns både spännande och naturligt att fortsätta vår konstsatsning på våra biografer, säger Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Parker.

Utsmyckningen på Biograf Spegeln bär namnet Alcazar, som är Biograf Spegelns ursprungsnamn från 1934. Att hela gestaltningen är cerise gör att tänkarna oundvikligen går till popbandet med samma namn. Sedan tidigare driver Biografen Spegeln ett galleri där videokonst och foto visas kontinuerligt, fram till och med 7 mars visas även ett mindre verk av Peter Johansson/Barbro Westling.

Alcazar
Alcázar är ett spanskt lånord från arabiska som betyder palats. Utsmyckningen är en kaskad av böljande tyg som löper längst biografen

Välkommen på Vernissage!
Alcazar invigs imorgon fredag 15 januari 2010, klockan 17.30 med bubbel och tal.

Mer information om biografen, konstnärerna samt bilder på konstverket:
www.peterjohanssonbarbrowestling.com/alcazar

www.biografspegeln.se

www.fhp.nu

Mer information:
Gunno Sandahl, kulturchef

Paula Hoffmann, konstansvarig

Mathias Bohman

Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu