TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Konstsilke investerar och breddar kompetensen

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 12:54 CEST

Svenskt Kostsilke maskininvesterar för åtta och en halv miljon. Samtidigt genomförs en inbrytning i ett nytt affärssegment efter att en japansk mångmiljardkoncern vänt sig till Boråsföretaget för tillverkningsuppdrag. Nyanställningar har redan genomförts som ett led i satsningen.
– Vi är inne i ett skede där Borås får ökad betydelse som tillverkningsort, säger Urban Olsson VD Svenskt Konstsilke.

Investeringarna som Svenskt Konstsilke inom kort genomför gäller dels en skärmaskin på fem miljoner, dels en trådtvinningsmaskin för tre och en hav miljon. Den förstnämnda lägger grunden för ett nytt affärsområde: Bandskärning.

Bakgrunden till satsningen är att den japanska börsnoterade storkoncernen Teijin Group valt Svenskt Konstsilke som tillverkningspartner. Teijin är förgrenat i en rad branscher varav syntetiska fibrer är en betydande del. I produktportföljen ingår bland annat världens starkaste band Endumax. Och det är inom ramen för detta koncept som uppdraget kommer att ske.

Samarbetet med Teijin ännu en fjäder i hatten för Svenskt Konstsilke. När Urban Olsson tillsammans med frun Eva och ytterligare en investerare förvärvade företaget från Borås Wäfveri 2007 omsatte verksamheten 120 miljoner. Förra året landade försäljningen på 175 miljoner. En lyckad strategiomläggning är förklaringen till framgången.

Från att tidigare ha verkat som traditionell leverantör av kordväv till gummiindustrin har Svenskt Konstsilke ställt om produktionen till kordgarn, en typ av insatsvara som bland annat används vid armering av däck och industrislang. Med hög prestanda och raffinerad logistik har företaget tagit sig igenom nålsögat hos flera av världens ledande däcktillverkare, här ibland Continental, Michelin och Goodyear. Flera av världens mest exklusiva bilmodeller (Ferrari, Lamborghini och Porsche) rullar idag på specialgarn som utvecklats av Svenskt Konstsilke.

Som ett led i företagets strävan att ständigt förbättra sig genomförs under våren en rockad mellan fabrikerna i estländska Narva och Borås och som i korthet går ut på att nyutveckling lokaliseras till Borås och standardproduktion till i Narva.

– Vad vi gör är att trimma processen ytterligare för ökad kapacitet och ännu effektivare flöden. Nya tvinningsmaskinen är en rejäl pjäs på 41 meter som vi installerar nu på försommaren, säger Andreas Theander som är ny produktionschef på företaget.

Svenskt Konstsilke budgeterar med en ökning till 188 miljoner i år. Men det är först nästa år som samarbetet med Teijin slår igenom fullt ut med ett faktureringsvärde på tio miljoner. I frågan om utvecklingsmöjligheter menar Urban Olsson att affären med Teijin skapar en ny plattform som Svenskt konstsilke kan gå vidare med tillsammans med andra kunder.

– Satsningen på avancerad teknologi för bandskärning ger oss en ny kompetens som öppnar för nya samarbeten. Vi är mycket hoppfulla om den här investeringen.

Svenskt Konstsilke är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!