Hilding Anders Sweden

Konsumenter kräver både funktion och miljö!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 16:48 CET

Företaget Hilding Anders har, som ett led i sin ambition att tillverka så miljöanpassade sängar som möjligt, gjort omfattande konsumentundersökningar för att ta reda på hur en sängköpare tänker och värderar olika miljöalternativ.

– Vi lät konsumenterna värdera olika idéer, som att produkterna är gjorda av återvunnet material eller att de är gjorda av förnyelsebara material kombinerat med olika mer eller mindre kända konsumentmärkningar, säger Peter Palmqvist. Resultatet var tydligt, hela 74 % föredrog att produkterna, i det här fallet Hilding sängar, hade stor andel förnyelsebara material och att trovärdigheten i Svanenmärkningen är oerhörd stark. Det framkom också att man inte var beredd att avstå kvalitet eller funktion när man väljer ett miljövänligare alternativ. Kraven på funktion är lika höga.

Mer miljö – lika bekväm
Undersökningarna som gjordes under 2009 har legat till grund för utvecklingen av en miljöprofilerad säng, Hilding Family Green, som till 51 % är tillverkad av förnyelsebara material som trä, bambu, viskos och vegetabilisk olja samt en bäddmadrass, Green, där tyget till 58 % är gjort av bambu och till en stor del av återvunnen polyester. Sängen och bäddmadrassen kommer ut till Sveriges sängaffärer under våren 2010 och kommer att kosta ca 7 500:- för både säng och bäddmadrass .

Början på en större förändring mot ännu mer miljövänliga produkter
– Vår ambition var har varit att göra vad vi kan just nu, även om man inte kan lösa alla frågor på en gång, säger Peter Palmqvist. Nu har vi lärt oss väldigt mycket om vad som är möjligt att göra med bibehållen funktion. Denna kunskap kommer naturligtvis att påverka utvecklingen av hela vårt sortiment framöver då vi tror att konsumentens miljöintresse knappast kommer att minska.

Hilding är Svanenmärkt
Att Svanenmärka sina produkter är ett givet steg att ta för att på ett på ett trovärdigt sätt jobba med miljöanpassade produkter i Sverige. Därför är alla bäddmadrasser, resår-, och kontinentalsängar under Hilding-varumärket Svanenmärkta. Undersökningen som är gjord visar att alla känner till Svanen och 10 % av konsumenterna alltid tittar efter symbolen när de söker produkter.

Peter Palmqvist tel. 0703 711040, Mail: peter.palmqvist@hildinganders.se
Bilder och logotyper finns att ladda ner i spalten till höger.

Hilding Anders Sverige är en del inom Hilding Anders International AB som är Europas största sängtillverkare. Företaget startades för drygt 70 år sedan och sängar under varumärket Hilding tillverkas fortfarande med stor hantverksskicklighet i Sveriges numera största sängfabrik som ligger i Hästveda, Skåne, i samma trakter som grundaren Hilding Andersson en gång startade sin sängtillverkning.