Docere Intelligence

Konsumenttrender 2014

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 12:08 CET

Docere har tillsammans med trendsajten Buzzter för sjunde året i rad identifierat de mest intressanta och betydelsefulla konsumenttrenderna för 2014. Årets trender präglas av en ljusnande ekonomi och att mobiltelefonerna får utökad funktionalitet och agerar allt mer som vårt informationsnav.

- En ny vår. Den ekonomiska utvecklingen i Sverige och världen går mot en ny vår. En synkroniserad uppgång i de viktigaste ekonomierna, USA, EU och Japan gör att vi bedömer att det ekonomiska läget kommer att förbättras under 2014 och leda till förbättrade ekonomiska förutsättningar för konsumenterna.

- L Y X. Lyxen är tillbaka. Med bättre ekonomiska tider ser vi ett nyvaknat intresse från företag och konsumenter för det riktigt lyxiga. I allt fler branscher (resor, mode, telekom med flera) ser vi nu hur företagen lanserar varor och tjänster med tydlig lyxinriktning.

- Bärbart. Nästa års stora pryltrend kommer att bli bärbart och då framförallt smarta klockor och smarta glasögon som t ex Google Glass som lanseras under året. Över 10 aktörer kommer under 2014 ut med sina smarta klockor kopplade till mobilen. Nissan lanserar sin klocka Nismo som är kopplad både till mobilen och bilen.

- Mätbart. Data är det nya guldet. Vi lever idag i ett ”mätsamhälle”. Dagens smarta mobiltelefoner är utrustade med en rad sensorer och till det finns en uppsjö av appar och tillbehör som gör att vi kan mäta ”allt” vi gör, dygnet runt. Under 2014 kommer vi ta kontrollen över vår egen hälsoövervakning.

- Klimat överallt. Klimatfrågan är kanske inte lika het längre. Dock anser konsumenten fortfarande att företagens miljöarbete är av största vikt. Klimatfrågan blir 2014 en hygienfaktor. Konsumenten vill inte ha glättiga och förskönande reklamkampanjer. Istället efterfrågar kunden tydlighet och ärlighet.

- Vem där? Nya tekniker för hur vi identifierar oss kommer att få stort genomslag under det kommande året. Våra id-kort och pin-koder kommer att ersättas av fingeravtryck, handavläsning, irisscanning, ansiktsigenkänning och andra biobaserade tekniker.

- Syjuntans återkomst. Syjuntan är tillbaka men nu är det inte bara kvinnorna och inte bara handarbete vi ägnar oss åt. Vi ser nu att ”maker-rörelsen” får allt starkare fotfäste även i Sverige. 2014 kommer vår kreativitet få utlopp med hjälp av 3d-printers och CNC-maskiner.

- De nya småföretagen. Med Internet som plattform ser vi ett nytt företagande som växer fram. Nya tjänster etableras som gör det möjligt för alla att tjäna pengar på sin kunskap eller hobby. Vi kan också hyra ut bilar, bostäder etc som man själv inte använder under kortare eller längre perioder. Allt för att tjäna lite extrapengar.

Vill du veta mer om ovanstående trender? Kontakta Jörgen Ramnelöv på 070-863 13 60 eller jorgen.ramnelov@docere.se.

Buzzter är sajten för den som tidigt vill upptäcka trender. Här hämtar man inspiration från spaningar, strukturerade i 14 konsumentkategorier. Buzzter ger färska insikter om tjänster, koncept, idéer, beteenden och annat som sticker ut, och som kan komma att ha effekt på konsumentens handlingar.
www.buzzter.se