Lifecap AB

Kontinentala dryckesvanor, ett hot mot svenska kvinnors hälsa?

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 10:16 CEST

Ett glas vin, en kall öl, det är gott och törstsläckande. Men förstår vi konsekvenserna på längre sikt? Alkohol påverkar hormoner och signalsubstanser på ett sätt som gör att vi känner oss bättre till mods när vi dricker. Många använder alkoholen som en belöning för en väl utförd arbetsvecka eller som ett sätt att slappna av när helgen kommer. I semestertider suddas gränserna för vardag och helg ut och drickandet ökar.

Lådvinerna tycks också ha bidragit. Vi har hört oss för bland ensamboende kvinnor. Majoriteten av dessa vittnar om att det tar emot att öppna en flaska vin till sig själv mitt i veckan, men ett glas ur lådan är fullt gångbart. Vinet är ju vakuumförpackat och far inte illa av att man inte dricker upp allt på en gång. Konsumtionen ökar smygande, ett glas när man pustar ut efter att ha lagt barnen, och sedan ett till framför TV: när man däckar där efter att ha tagit hand om disk och tvätt. Sommar och semestertider gör också att det är mer legitimt att dricka.

I en notis i SvD den 14 juli får vi veta att: "Alkoholproblemen bland kvinnor ökar stadig" . Längre ned i texten står det att läsa att: "Antalet kvinnor över 65 år som vårdas för alkoholskador har fördubblats". Detta ska ha skett på 10 år. Det tar några år att fastna i ett alkoholberoende, ökningen borde innebära att drickandet förändrats bland yngre kvinnor.

Majoriteten av de klienter som varit hos oss kan känna igen sig i semesterfirandes dryckesvanor. Det började så även för majoriteten av dem som ett antal år senare satt fast i ett tungt missbruk och behövde professionell hjälp för att tillfriskna. Kvinnor drabbas hårdare av att vi tagit till oss de kontinentala vanorna med lite alkohol varje dag p.g.a. att kvinnors kroppskonstitution är annorlunda uppbyggd än mäns.

Hos Life CaP Centret Lindormsnäs kan man få hjälp av en beroendeterapeut att kartlägga drickandet. Boka in en heldag efter semestern för att ta tempen på dina dryckesvanor. Är du i riskzonen för att hamna i ett beroende om några år om du inte ändrar dina vanor. Alkoholberoende är en lömsk sjukdom som smyger sig på de drabbade långsamt. Hjälp oss att minska antalet som drabbas genom att tidigt ta ansvar för din egen konsumtion. Är du orolig för att du eller någon närstående är i riskzonen, ring vår programansvarige Jörhan Pienitzka på telefon 08-54595943.

Life CaP erbjuder individuella samtal och program. Vi utbildar även terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. ledarskaps-, relations, kvinno- och livskvalitetskurser. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Gaya Pienitzka

Energiterapeut och författare