Visit Hemavan Tärnaby AB

Kontinuitet och framförhållning i flygtrafiken öppnar för internationell utveckling i Hemavan Tärnaby

Pressmeddelande  •  2012-02-29 12:49 CET

Trafikverkets upphandling av flygtrafik för Norrlands inland blev klar i början av veckan. Under de kommande 3,5 åren är det NextJet som trafikerar sträckan Arlanda – Hemavan Tärnaby. Flygbolaget har redan bedrivit trafik på sträckan i flera år. Beslutet innebär bättre framförhållning och kontinuitet för näringslivet i Hemavan Tärnaby.

I ett pressmeddelande från Trafikverket framgår att NextJet vunnit den aktuella upphandlingen. Avtalet innebär att Hemavan Tärnaby får bättre kontinuitet än vid tidigare upphandlingar.

- Tidigare har det varit bolagsbyten vid varje upphandling. Det har medfört nya rutiner, nya tidtabeller, nya bokningssystem, ny personal och ny prisbild. Varje gång har det inneburit många svårigheter och lång startsträcka. Nu har området tillsammans med NextJet chansen att lyfta till en högre nivå, säger Birgitta Corin, ordförande i Hemavan Tärnaby PR-förening som organiserar över 70 företag i Hemavan Tärnaby.

Med den nya upphandlingen blir det möjligt för turismen, som är en basnäring i Hemavan Tärnaby, att utveckla både produkter och marknader med bättre framförhållning.

- Det är en oerhört viktig komponent att kunna erbjuda konkreta produkter med attraktiva priser långt i förväg på den internationella marknaden. Vi hoppas givetvis att det nya avtalet skall göra det möjligt för oss och NextJet att utvecklas tillsammans. Dessutom är det kul att bolaget nu anställt ny kabinpersonal som kommer härifrån, avslutar Birgitta Corin.

NextJet har sedan 2008 trafikerat sträckan Arlanda – Hemavan Tärnaby. I dag finns trafik söndag till fredag året runt.

För mer information, kontakta:
Birgitta Corin, Hemavan Tärnaby PR-förening, 0709-78 42 25, birgitta.corin@tarnabyfjallhotell.com

Hemavan Tärnaby är fjälldestinationen i Lappland med skidområden och stigar i vidsträckta vidder för både världsmästare och fjällrookies. Härifrån kommer Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Stig Strand och Jens Byggmark, och här börjar Kungsleden sin ringlande väg uppåt.
   Hemavan Tärnaby PR-förening är en destinationsorganisation med ett 70-tal företag i medlemsbasen, och jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom