JSC it-partner ab

Kontoret stängt. Arbete pågår

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 11:08 CET

Onsdagen den 6 februari är JSC it-partners kontor på Brånavägen i Nässjö obemannat. Arbetet pågår dock precis som vanligt. – Vi kommer att delta i initiativet ”Jobba hemma-dagen”. Idag finns alla förutsättningar för ett flexibelt arbetsliv och genom att medverka vill vi visa att vi stödjer en sådan syn på arbete, säger Christer Löwdahl, VD på JSC.

På onsdag är det dags för den årliga Jobba hemma-dagen, då företag över hela landet uppmanar sina anställda att jobba hemifrån. Ett av företagen som deltar i satsningen är nässjöföretaget JSC it-partner. – Vissa medarbetare gillar att komma till kontoret varje dag och tycker att det funkar bäst. Andra är mycket mer effektiva om de kan arbeta i sin hemmiljö och har du långt till jobbet kan det vara skönt att slippa restiden, säger Christer.

Varje dag pendlar tusentals människor med bil till och från sina arbetsplatser. Många av dem skulle kunna utföra sina arbetsuppgifter lika bra hemma från bostaden. – Kan vi bidra till att göra vardagen enklare för våra medarbetare så gör vi gärna det, säger Christer. För oss är prestation viktigare än närvaro och på JSC har vi stor förståelse för att det ibland är svårt att få livspusslet att gå ihop.

Förutom att spara tid för den enskilde medarbetaren så skulle en ökning av distansarbetet även ha positiva miljöeffekter. Initiativet har därför uppmuntrats av bland annat Trafikverket som ser det som en möjlighet att begränsa både trängseln i trafiken och utsläppen om fler lät bilen stå.

I dag kan du utan större problem delta i ett möte samtidigt som du tar hand om tvätten. Du kan samarbeta effektivt med dina kollegor oberoende av var på jordklotet ni än befinner er och du har tillgång till alla programvaror du behöver via internet.

I vissa typer av företag är hemarbete av naturliga anledningar i bland omöjligt. – Men vi arbetar i en bransch där tekniken inte längre är något hinder för distansarbete, säger Niklas Swanberg som ansvarar för JSC:s molntjänster. Däremot har många företag även i vår bransch en resa att göra. Det handlar om att ändra synen på arbete. Det behöver inte alltid vara en plats man går till - utan arbetet är något man gör, avslutar Christer.

För mer information kontakta Sofie Kalén, marknadskoordinator, Tfn: 076-135 71 73

Jobba hemma-dagen genomförs runt om på svenska arbetsplatser den 6 februari. Förra året deltog  ca 50 företag i manifestationen och ambitionen är att det ska öka betydligt den här gången. I
skrivande stund har över 100 företag anmält sitt deltagande via Jobba hemma-dagens hemsida.