RH Stolen

Kontorsstolar i hälsodebatt: Så minskas stolssnusket

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 11:28 CET

Mästerfotografen Lennart Nilssons dokumentering av dammhärdarna på svenska kontor visar att en mängd hälsovådliga partiklar förekommer. Och allra värst är kontorsstolarna.

Kontorstolstillverkaren RH Stolen som i mer än 30 år arbetat för en bättre miljö på svenska kontor är tyvärr inte överraskade.

– Vi har länge uppmärksammat problemet, säger Peter Eklund, VD på RH Stolen. Därför säljer vi stolar med utbytbara sitsar. Det händer ofta att kontorsstolar går i generationer på kontor. När en medarbetare tar över en gammal kontorsstol är ett sitsbyte en enkel åtgärd för att göra stolen fräsch igen.

Eftersom kontorsstolar både slits och spills på bör sitsar enkelt kunna bytas ut. Företag bör också ha en plan för när sitsarna ska bytas ut. RH Stolen ser att enkla åtgärder från företagens sida skapar en mer hälsosam kontorsmiljö.

Tre tips för en renare kontorsstol
1. Köp en TCO-certifierad stol. Det ger dig minsta möjliga besvär från miljöfarliga ämnen.
2. Sits- och ryggdynor ska enkelt kunna bytas ut. Köp en stol som har dynorna monterade
med snäppfunktion och som kan lossas/monteras med ett enkelt handgrepp.
3. Dammsug sits och rygg med jämna mellanrum.

För ytterligare information kontakta gärna:
Pär Wik, RH Stolen
Par.wik@rhform.se, Tfn 0380-55 53 00 eller 070- 592 72 72

Om RH Stolen
RH Stolen har utvecklat stolar sedan 1977 och är idag ett av de snabbast växande företagen på den europeiska stolsmarknaden. Företaget har en ledande position inom funktionellt sittande och ägs sedan januari 2007 av Ratos AB. Omsättningen 2006 var 343 MSEK med 67 procent på export. Största exportmarknaden är Storbritannien. För mer information, besök gärna: www.rh.se