Inspirera

Kontrollbalans vår tids största karriärfördel

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 10:05 CET

Vad är det som gör en människa till ett kontrollfreak, som behöver ha full kontroll över allting, att varje sak ligger på rätt plats, på rätt sätt, vid rätt tillfälle? Och vad är det som gör att andra har total oförmåga att skaffa sig kontroll över vardagens mest grundläggande detaljer? Kontroll är en fantastisk möjlighet så länge vi har makten över kontrollen. Det är en balansgång mellan att kontroll är något befriande − att ordna sin vardag och ha förståelse av världen utifrån – och att kontrolleras av kontrollen. Ofta är gränsen hårfin och svår att se.

Bakgrunden till boken ’Let go! Bli fri från ditt kontrollbehov’ av Emma Pihl är en forskningsrapport som visade att företag med för kontrollerande ledare visat ett försämrat restultat då medarbetarnas egen ansvar, engagemang och kreativitet avtagit. Med den bakgrunden är det viktigt att vi tar hand om vårt behov av att kontrollera för vår omgivnings skull och för resultaten i våra företag, relationer, föräldraskap och inte minst oss själva.

Balans är att kunna ha kontroll över var, vad, när och hur man vill kontrollera eller att kunna låta bli att kontrollera. Kan du inte välja har du inte kontroll. Emma hävdar att om du fastnat i kontrollmönster är det oftast rädslan att mista en behaglig känsla av trygghet eller rädslan för att möta en obehaglig känsla av smärta när situationen blir utanför det regler eller beteenden du uppfyller med din kontroll. För att övervinna ditt kontrollbehov behöver du utsätta dig för de okända känslorna av att inte ha kontroll och märka att det faktiskt fungerar. Att bryta beteendemönster är utmanade och det är i det vi utvecklas. Att vistas i miljöer och sammanhang där vi inte har fullständig kontroll där utvecklas vi som mest. När vi är nybörjare och tvingar lära oss något nytt, när livet ger oss en oväntad utmaning eller när vi bestämt oss för att byta ut ett beteende som inte tjänar oss längre.

Vad kommer då denna önskan, längtan, lust och drift att vilja ha fullständig kontroll ifrån? Vår samhällsutveckling möjliggör en större möjlighet att ha kontroll vilket gör att vi också förväntas ha mer kontroll. Vad är det då som gör att vi vill ha en sådan koll på allt som händer runt om i världen, i stjärnornas och kändisarnas liv, i våra egna kroppar, med vädret i sommar? Just för att vi kan. Medierna pumpar ständigt ut ett budskap som vill göra oss osäkra. Medierna och konsumtionssamhället tillfredsställer både vårt behov av kontroll men de skapar också krav och behov på kontroll som vi inte tidigare hade. Vem känner sig inte naken och halvt handikappad utan sin mobil? Man kan varken ha kontakt med omvärlden, lyssna på nyheter eller använda internet. Tänk att ett sådant litet tekniskt verktyg kan möjliggöra så mycket kontroll! Så befriande, så härligt. Eller?