Chalmers Innovation

Kontrollerade dofter ger helt nya affärsmöjligheter

Pressmeddelande  •  2012-06-12 09:25 CEST

Ett helt nytt koncept för kontrollerad frisättning av dofter. Det ska Infiniton utveckla och sälja. Chalmers Innovation investerar nu i företaget. – Tekniken är baserad på forskning från Ytkemiska Institutet och det finns spännande affärsmöjligheter inom en rad olika applikationer från skadedjursbekämpning till sportkläder, säger Andrzej Brud, affärsutvecklare på Chalmers Innovation.

Chalmers Innovationhar under flera år samarbetat med flera industriforskningsinstitut för att finna möjligheter att identifiera idéer till kommersiella produkter och tjänster; bland de nyare samarbetena är tillsammans med Ytkemiska Institutet i Stockholm

– I vårt samarbete med dem fastnade vi för Martin Anderssons forskning kring frisättning av dofter. Här ser vi att det finns flera spännande kommersialiseringsmöjligheter, menar Andrzej Brud.

– Exempelvis kan man på ett helt nytt sätt knyta an dofter till ett varumärke. Idag kan man visualisera ett varumärke genom symboler, färger, former och musik, men doft är nytt. Doft klingar lätt av, men Infinitons koncept kontrollerar frisättningen under lång tid och vid önskade tidpunkter, förklarar Andrzej Brud.

Konceptet bygger på att det går att kontrollera frisättning av ketoner det vill säga doftämnen, signalsubstanser. Dessa kan triggas med hjälp av vatten eller värme. En av nyheterna är just styrning så att lukten används just när den behövs och inte hela tiden.

– Det här konceptet känns väldigt intressant och i ett första skede kommer jag att identifiera relevanta applikationer, träffa potentiella kunder och se vad vi i första hand ska fokusera på – för här finns många möjligheter att utveckla, säger Gia Kourouklidou, VD på Infiniton.

För ytterligare information kontakta:

Gia Kourouklidou, VD på Infiniton, 0702-21 50 08,

e-post gia@infiniton.se

Andrzej Brud, affärsutvecklare på Chalmers Innovation, 0703-20 63 36,

e-post: andrzej@chalmersinnovation.com

Mer om Infiniton

Infiniton utvecklar ett nytt koncept för kontrollerad frisättning av dofter. Tekniken baseras på forskning från Ytkemiska Institutet i Stockholm. Tänkbara applikationsområden finns bland annat inom hygienprodukter, förpackningsindustrin samt skadedjursbekämpning.

Mer om Chalmers Innovation

Chalmers Innovationidentifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör attChalmers Innovationidag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator.Chalmers Innovationär utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom