GORA art&landscape

Kontroversiellt konstprojekt skapar diskussion i Karlstad

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 09:19 CET

Ett konstprojekt genomfört av Karlstad Kommun tillsammans med konstkonsult Monika Gora har under hösten väckt stor uppståndelse bland kommuninvånarna och i media. Debatten har pågått i tidningar och på nätet och nu ordnas en debattkväll om konst i offentlig miljö.

Under projektets anläggningstid höjdes tidigt kritiska röster i sociala medier och lokaltidningarna, som sedan spreds som riksnyheter. Var det här verkligen konst? Varför läggs skattepengar på klotter? Varför satsar kommunen pengar på konst och kultur när skolor och sjukhus dras med allvarliga brister?

Debatten eldades på från tidningsredaktionerna och upprörda läsare uppmanades att höra av sig och berätta varför de inte tyckte om konstverken. Dagen efter att en negativ artikel publicerats vandaliserades ett av konstverken i protest mot kommunens ”slöseri med skattebetalarnas pengar”. Konstnärerna fick först efter egna påtryckningar, många artiklar senare, möjlighet att försvara sina verk.

Konstprojektet har i och med debatten växt till att innefatta en diskussion om offentlig konst. Vem bär rätten till den offentliga konsten, varför kan den inte glädja alla, vem har möjlighet att uttrycka sig om konsten och vilka forum finns tillgängliga för att diskutera offentlig konst?

Frågorna får förhoppningsvis ett svar tisdagen den 12:e november då en debattkväll om konstprojektet och offentlig konst hålls i Karlstad i samband med invigning av konstprojektet. Invigningen börjar 18:00 i teaterbiografen Arenan och följs av paneldebatt med Per-Inge Lidén, Monika Gora, Åsa Bergenheim, Janove Ekstedt och Karin Karlsson.

Bakgrunden till projektet är en tävling som syftade att få in förslag på ett bildkonstverk på en cykelväg utmed Klarälven. Fem vinnande bidrag valdes ut och är nu anlagda; Karin Westermark och Anders Hallströms ”Krumbukter”, Tina Karlssons ”Timmerkärlek”, Karin Jonssons ”Värmande Vindlande Väg”, Alexandra Severinssons ”Skuggspel” samt ”Måndagslyrik” av konstnärsgruppen ITHa.

GORA art&landscape AB har 2 landskapsarkitekter och heltäckande landskapsarkitekturkompetens med flertalet samarbetspartners. Kontoret har långvarig erfarenhet av arbete med konstnärliga utformningar av stadsrum, och utsmyckningsuppdrag. Monika Gora, landskapsarkitekt och konstnär, driver sedan 1989 kontoret GORA art&landscape AB. Tillsammans med flertalet samarbetspartners har Monika Gora arbetat med såväl temporära som permanenta projekt av varierande skala. Kontoret arbetar internationellt med projekt som sträcker sig mellan landskapsarkitektur, skulptur och performativ konst.