Coop

Kooperationens kunder skänkte över 13 miljoner i bistånd

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 10:39 CET

Under förra året bidrog konsumentkooperationens kunder med 13 241 000 kronor till biståndsprojekt som genomförs av organisationerna Vi-skogen och Kooperation Utan Gränser. Insamlingen sker via insamlingsbössor, öresavrundning, tre öre per bärkasse och försäljning av gåvokort för Vi-skogen, samt förra årets succé ”Biståndsknappen” på pantautomater.

– Vi vill göra det enkelt för våra kunder att hjälpa till, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige. Vi arbetar på olika sätt för att visa omtanke om människor, djur och miljö och för en hållbar samhällsutveckling.

I Coops butiker och stormarknader kan man trycka på Biståndsknappen i stället för den vanliga pantknappen. Då går pantpengarna till Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen. Under förra året skänkte Coops kunder 4 359 000 kronor via Biståndsknappen.

För varje såld bärkasse går 3 öre till Kooperation utan gränser. Det var många som köpte bärkassar förra året och därigenom skänkte Coops kunder 3 995 000 kr.

Genom att ansluta sitt MedMera kort till ”Bistånd på köpet” bidrar man till Vi-skogen och Kooperation Utan Gränser. Slutsumman vid varje köp avrundas automatiskt uppåt till närmast hela krona. Förra året samlades 3 260 000 kronor in på det här sättet
I butiker och stormarknader finns också traditionella insamlingsbössor, förra året hamnade 1 518 000 kronor i bössorna. I butikerna kan man även köpa gåvokort till Vi-skogen, som förra året gav 109 000 kronor.
Kooperation Utan Gränser (www.utangranser.se) är den svenska kooperationens organisation för utvecklingssamarbete främst i Latinamerika och Afrika. Vi-skogen (www.viskogen.se) är en stiftelse vars mål är att bidra till förbättrade levnadsförhållanden för småbrukande bönder runt Victoriasjön.

Coop bärkassar 3 995 000
Biståndsknappen 4 359 000
Bistånd på köpet 3 260 000
Coop insamlingsbössor 1 518 000
Vi-skog 109 000
Summa 13 241 000

Ytterligare upplysningar
Coops pressjour, tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.