TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Korallens unika koncept ökar omsättningen i lågkonjunktur

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 10:19 CEST

Yrkeskläder och modeplagg. Där har ni de vinnarna inom svensk teko just nu. Ett företag som rider på denna framgångsvåg är Korallen i Kinnarumma. Detta tack vare två helt skilda verksamheter i ett och samma hus; tredjepartsogistik och färgeri. Tage Andersson är VD:

- Vi har ökat omsättningen med 15 procent under första kvartalet i år jämfört med förra året. Det beror dels på att många av våra kunder tar hem plagg från utlandet för färgning hos oss istället, dels för att våra kunder säljer mycket bra på världsmarknaden.

Korallen hanterar ett dussintal av de mest kända svenska varumärkena inom främst jeans och yrkeskläder.  Bland logistikkunderna märks Nudie Jeans och på färgerisidan yrkesklädertillverkaren Hejco för att nämna några.

Plaggen tillverkas runt om i världen och fraktas till Kinnarumma. Där
görs uppackning, färgning och lagring samt distribution till exportmarknader som Japan, USA, Europa och Norden.

Tage Andersson igen:

- Vi ser oss som en lokal partner med ett stort textilt kunnande. Vi gör allt ifrån fraktupphandlingar och tullhantering, till fakturering och orderhantering. Helt enligt kundens önskemål. Vi är exempelvis uppkopplade direkt mot två av våra kunders affärssystem och jobbar direkt mot dem.

För fyra år sedan hade Korallen sex anställda och lagerhöll en halv miljon plagg. Idag är motsvarande siffror 16 respektive en miljon. Idag är Korallen det enda fristående plaggfärgeriet som finns kvar i Sverige och ÖKOtex-certifierat:

- En stor del av färgeriets styrka att kunna lagerhålla ofärgade plagg för
att med kort ledtid kunna färga in efter hur försäljningen går och leverera snabbt. Detta är det mest kostnadseffektiva sättet att jobba. En annan fördel för kunden är mindre egen administration. Vår styrka är modern utrustning, unik förmåga att kunna återupprepa en färg exakt varje gång och att vi inte har vissa volymkrav, säger han.

Tage Andersson ser ljust på 2009:

- Förra gången det var finanskris och räntan steg till 500 procent drabbades svensk teko och mobiltelefonin hårt. Den här gången är det banker och fordonsindustrin som får mest stryk. Idag köper folk mobiler och kläder istället. Även om det inte sker någon allmän konjunkturförbättring under hela 2009 så kommer vi att hålla våra siffror från 2008.

Korallen är medlem i TEKO och omsatte tio miljoner 2008.