Sinitor Digital Solutions

Bättre familjeliv lockar civilingenjören att flytta till mindre ort / glesbygd

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 15:59 CEST

En stor del av ingenjörsjobben finns utanför storstäderna. Teknikintensiva företag som t.ex. LKAB, Sandvik , Husqvarna och Boliden kämpar för att attrahera teknisk arbetskraft till sina företag. Sinitor Image Solutions har på uppdrag av Tidningen Framtidens Karriär - Ingenjör fått svar från 195 yrkesverksamma civilingenjörer under 50 år vad som skulle få dem att vilja flytta till annan ort utanför storstäderna.

-  3 av 4 civilingenjörer uppskattar närheten till arbetet (kort restid / mer umgänge med familjen).  Familjelivet är i fokus för denna grupp av ingenjörer.

-  Nära 60 % av civilingenjörerna säger att erbjudas 10 veckors semester ökar också intresset för flytt (fler kvinnliga ingenjörer instämmer än män).

Varannan ingenjör lockas även att flytta till arbetsgivare på småorter och i glesbygd om de erbjuds kostnadsfritt boende, anställning för medföljande partner eller kontraktsanställning 3 år med 4 löner.

90 % av civilingenjörerna lockas inte alls av jobbcoaching, fri ”hemresa” eller mentorskap för att flytta.

För mer frågor / beställning av resultat - kontakta Patrik Gustafsson på Sinitor dig på 070-6626462

Sinitor Digital Solution AB arbetar med marknads- och opinionsundersökningar i Europa från kontor i Sundbyberg. Sinitor är ett traditionellt undersökningsföretag som söker nya vägar och digitala metoder för att hjälpa kunder till insikt. Varumärkesimage©, Arbetsgivarimage© och Communities är några av de nya tillskotten. Företaget arbetar med de flesta traditionella metoder och är även exklusiv Community-partner till Vision Critical, internationell leverantör av insight communities.

Bland Sinitors kunder hittar vi bland annat Volkswagen, Spotify, Trygg-Hansa, Bring Citymail för att nämna några.