British Airways Sverige

Korta väntetider och shopping viktigast för den svenske resenären

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 10:09 CEST

Medelsvenskens resvanor är nu undersökt av British Airways. Hur tidigt anländer en typisk svensk till flygplatsen, vad är viktigast under resan och hur spenderar den typiske svensken helst sin tid på flygplatsen?

Enligt en undersökning utförd av undersökningsföretaget YouGov mellan december 2008 och januari 2009 hamnar korta incheckningstider och att snabbt få sitt bagage vid ankomst högst på listan över vad som är viktigast under en typisk svensks flygresa.

Undersökningen beställdes av British Airways och de 312 personer som har blivit intervjuade är resenärer som har rest via British Airways Terminal 5, London Heathrow, antingen i samband med affärs- eller nöjesresa.

Den vanligaste tiden för ankomst till flygplatsen inför en flygresa är för nöjesresenären inom 90 minuter före flygets avgång, till skillnad mot affärsresenären, som ofta tenderar att komma för sent. Hela 32 procent av affärsresenärerna i undersökningen har någon gång till och med missat flighten helt - i jämförelse med endast 16 procent av nöjesresenärerna.

Det svenskar anser vara det viktigaste i samband med en flygresa är att snabbt återfå sitt bagage vid ankomst (53 procent), att incheckningen till flyget går snabbt (52 procent), samt att det finns goda transfermöjligheter till och från flyget (51 procent). En majoritet anser att man inte ska behöva vänta längre än 10 minuter på sitt bagage och att incheckningen inte ska ta längre än 10 minuter. Det snabbaste sättet att checka in på British Airways flyg är att göra detta på deras sajt, www.ba.com.

En annan viktig faktor är snabb transfer i samband med mellanlandning. 47 procent av resenärerna i undersökningen anser att det inte ska behöva ta längre än 10 minuter för transfer mellan två flyg.

Den mest populära aktiviteten på flygplatsen i samband med en resa är shopping. Totalt 65 procent av resenärerna föredrar shopping på flygplatsen, varav 73 procent är kvinnor och 60 procent är män. Den andra favoritaktiviteten är att besöka flygplatsens restauranger.

I sammanställningen nedan finns mer information ur undersökningen:

Det viktigaste i samband med en flygresa

För mer information om British Airways Terminal 5, London Heathrow, gå till: www.ba.com/t5

För mer information vänligen kontakta:

Peter Rasmussen, Commercial Manager Northern Europe, Tel: +45 4058 1117

Natalie Majerski, Bite Communications, Tel: 08-4020113

Om British Airways

• British Airways är ett av världens största internationella flygbolag med över 30 miljoner passagerare varje år.

• Flygbolagets verksamhet är huvudsakligen lokaliserad till Londons två största flygplatser Heathrow och Gatwick. Heathrow är världens mest aktiva internationella flygplats.

• British Airways har ett världsomspännande nätverk av rutter som täcker över 700 destinationer, tillsammans med sina partners i oneworld-alliansen.

Om T5s reseundersökning

• Undersökningen beställdes av British Airways och utfördes av YouGov mellan december 2008 och januari 2009.

• Totalt genomfördes 312 intervjuer av svenska resenärer.

• Alla intervjuer genomfördes med hjälp av en webbenkät med resenärer som har flugit under de senaste 12 månaderna, antingen i affärer eller nöje.

• Varje intervju tog cirka 10-15 minuter.