Björn Rallare AB

Kortfilmen Festival Of The Midnight Sun har haft premiär!

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2019 10:34 CEST

1970 års Festival of the Midnight Sun på Mantorp Park i Östergötland har beskrivits som musiksveriges största flopp. Festivalen samlade endast en bråkdel av den publik som var nödvändig för att gå runt, och även om artister som Cornelis Vreeswijk, Chuck Berry och Canned Heat faktiskt spelande, var det än fler som aldrig äntrade scenen.

Händelsen blev 2017 del av ett långfilmsmanus av Björn Rallare. Tillsammans med Peder Carlsson och Niklas Mertel Ekelund spelades kortfilmen om festivalen in och fungerar som en pilot för långfilmen och de projekt som arbetet fött. Dessutom återuppstod festivalen den 30:e augusti i år, denna gång som en bejublad succé. Kortfilmen premiärvisades för en utvald publik den 12:e september på BioRio i Stockholm.

"Aldrig har så många åkt så lång för att se något så kort", sa Björn Rallare i invigningstalet.

I filmens rollista hittar vi Björn Rallare och Peder Carlsson i ett ständigt pågående samtal om att göra en film, men också Bert-Åke Varg, bandet Hellsingland Underground som Canned Heat och Fredrik Strage som östgötsk taxichaufför.

"Fredrik kändes självklar i rollen, och han känner ju till projektet sedan tidigare, han skrev en lång artikel om festivalen i DN för några år sedan." säger Björn Rallare.

Premiärkvällen bjöd på sedvanligt mingel, filmvisning och efterföljande Q&A i BioRios nyrenoverade lokaler. Upphovsmännen hoppas att den uppmärksamhet som både film och festival rönt i allt från musikpress, dagstidningar och TV, hjälper till att leda projektet vidare. "Kortfilmen ska ses som ett slags arbetsprov, vad vi kan åstadkomma med begränsade medel. Nu fortsätter vi leta samarbetspartners och finansiärer. Vi ska ta projektet vidare; vi arbetar redan med både dokumentära- och långfilmsspår", säger filmens producent Niklas Mertel Ekelund.

Premiärvisningens publik bestod av både privatpersoner och företag som på olika sätt hjälpt och stöttat projektet, liksom representanter för filmbransch och musikpress. Peder Carlsson summerar kvällen med orden "Den här kvällen är i och för sig målgången för kortfilmen, men framförallt startskottet för resten av projektet. Stay tuned!"

Det fortsatta arbetet med filmen kan följas på Instagram: www.instagram.com/festivalofthemidnightsunfilmen