Kommunförbundet Västernorrland

Kostnadseffektiva IT-lösningar vinstlott för Örnsköldsvik och för miljön - presenteras för Europeiska gäster

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 22:46 CET

De senaste åren har så kallat Grön IT seglat upp som en möjliggörare för bättre miljö och Örnsköldsviks kommun har tagit täten. Här har kostnadseffektiva IT-lösningar blivit en vinstlott både för miljö och ekonomi, något som väcker intresse också hos andra.

Den 8 november kommer Sture Andersson, IT-chef i Örnsköldsvik presentera kommunens arbete på ett seminarium på plats i Örnsköldsvik med deltagare från Bulgarien, Finland, Irland, Nordirland, Spanien, Österrike och vårt eget län. Bland de övriga talarna finns också Håkan Nordin, grundare av Greenpeace Sverige och författare till boken Grön IT, forskaren Tomas Mejtoft från Umeå Universitet samt Torbjörn Johansson, Innovation Impact, som berättar om ePower – för människan och miljön.

- Seminariet är ett led i Klimatprojektet CO2Free med partners från 9 olika europeiska regioner, berättar Charlie Wallin, projektsamordnare på Kommunförbundet som tagit initiativ till länets deltagande i projektet.

- Vi har mycket att lära av andra och våra kommuner i länet får genom projektet tillgång till goda exempel på framgångsrikt miljöarbete inom både energieffektiviseringar för byggnader och lösningar för miljöanpassade transporter, fortsätter Charlie. Och när det gäller just Grön IT kan vi sprida Örnsköldsviks erfarenheter vidare vilket är jättekul. Här kan du läsa om det Örnsköldsviks kommun har gjort.

- På onsdag den 9:e följer ett studiebesök på Övik Energi och El Forest för de utländska gästerna som deltar i Klimatprojektet, berättar Sture Andersson.

Tid för intervjuer mm

Lämpliga tid för intervjuer är i pausen för kaffe 11.00-11.30 alternativt undet lunchen 12.30-14.00 under seminariet den 8:e. Lokal Parnassen, Arken.

Här hela programmet för seminariet 8:e.

Önskar ni medverka vid studiebesök den 9:e kontakta Kirsi Allberg, Kommunförbundet Västernorrland på 070-525 02 72

Här programmet för studiebesöken.

Vill du veta mer kontakta

Charlie Wallin, Kommunförbundet Västernorrland, 070 – 301 08 78

Sture Andersson, Örnsköldsviks kommun, 070 - 655 81 84