KPA Pension

KPA Pension satsar på Sveriges största skoltävling för att bekämpa tobak

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 09:36 CET

KPA Pension samarbetar med A Non Smoking Generation för att bekämpa tobaken på landets skolor och ute i kommunerna. Under våren ska 4000 skolor tävla om att ta fram information och aktiviteter mot tobak.

Nio av tio som börjar röka är under 18 år. Drygt 17 000 ungdomar börjar röka varje år. Samtidigt dör fler än 6 000 personer varje år i tobaksrelaterade sjukdomar. Tobaksbolagen riktar målmedvetet in sig på ungdomar för att värva nya rökare.

Forskning visar att skolor som aktivt arbetar mot tobak och har en stark tobakspolicy också har färre elever som börjar röka och snusa jämfört med andra skolor.

- Undersökningar visar att våra kunder inte vill tjäna pengar på tobak. Därför har vi valt att samarbeta med A Non Smoking Generation. Deras arbete ligger helt i linje med våra etiska regler om nolltolerans mot tobak, när vi placerar kundernas pensionspengar, säger Lena Strand, kommunikationschef, KPA Pension

Skoltävlingen ska stimulera lärare och elever att utveckla både skolans och kommunens tobaksförebyggande arbete. Inbjudan går i dagarna ut till alla i årskurserna 4-6 och 7-9. Eleverna tävlar i nutidsorientering, att undersöka, dokumentera och skapa kreativa förslag för att påverka skolans arbete mot tobak. Vinnaren utses i maj och belönas bland annat med klassresor.

A Non Smoking Generation arbetar sedan mer än ett kvarts sekel framgångsrikt med opinionsbildning, inte minst riktad mot skolor.

- Skolelever gillar att själva få undersöka och påverka tobaksfrågan i sin miljö, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare, A Non Smoking Generation. Det känns helt rätt att samarbeta med KPA Pension som delar våra värderingar och mål. Vi stärker varandras trovärdighet och möjligheten att bekämpa tobaken bland ungdomar.

Läs mer om tävlingen: www.nonsmoking.se/skoltavling07 och om KPA Pensions uteslutande placeringsregler: http://www.kpa.se/mallar/Sida____698.aspx

För ytterligare information kontakta:
Lena Strand, kommunikationschef, KPA Pension, tel 08-665 06 61
Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, tel 08-665 06 34, 0734-39 33 37
Fredrik Söderhielm, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 070-371 26 01

KPA Pension är det ledande pensionsbolaget inom kommunsektorn. För fjärde året i rad har KPA Pension 2006 utsetts till Årets Liv- och fondförsäkringsbolag av Affärsvärlden. KPA Pension erbjuder pensions- och försäkringslösningar sedan 1922 och ägs till 60 procent av Folksam och till 40 procent av Sveriges Kommuner och Landsting. Mer information finns på www.kpa.se.