Kraft & Kultur

Kraft&Kultur delar ut stipendiet Ung Kulturkraft

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 22:59 CET

Kraft&Kultur och Riksteatern har delat ut stipendiet Ung Kulturkraft till ungdomar i Skellefteå. Stipendiet ska främja barns och ungas delaktighet i och utövande av kulturaktiviteter.

Teatergruppen ”Kalasklanen”, som består av sju ungdomar i Skellefteå, och dramapedagogen Rose-Marie Lindfors får 10 000 kronor för att kunna genomföra en utbytesresa till teatergruppen ITC Teatro i Italien. Pengarna kommer från Ung Kulturkraft, ett stipendium som delas ut av Kraft&Kultur och Riksteatern. Kalasklanen och Rose-Marie Lindfors hade nominerats av Rakel Johansson i Bolidens Teater- och Musikförening, en av de teaterföreningar som äger Riksteatern.

Medverkande i Kalasklanen är sju ungdomar: Hero Amin, Adili Blessing, Rebecca Stolz, Victor Andres Usuga, Mathilda Almgren, Joel Malombo och Agnes Stenlund.

Så här sa Hero Amin, Joel Malombo, Rebecca Stoltz, Mathilda Almgren och Agnes Stenlund när de nyligen fick besked om stipendiet:

"Va, vi??!!Oväntat, jätte, jätte roligt!
Tänk att ett sommarjobb kan bli så mycket mer, att vi får ett stipendium!
Tänk att det vi gjorde blev så uppskattat!
Vilken tur vi har, det är som ett snöfall över oss alla!
Vi är jättetacksamma - puss och kram!
Teatern är ett sådant universellt språk, att man kan förstå vad som berättas på scen även om man inte talar samma språk”

Dramapedagogen Rose-Marie Lindfors arbetar tillsammans med Kalasklanen som skapar egna föreställningar. Gruppen är knuten till Studieförbundet NBV och började som ett sommarjobb.

- Ungdomarna arbetar med allt från skådespeleri till rekvisita och teknik. Det är deras process, och jag finns med som stöd. Pengarna blir ett välkommet tillskott för Kalasklanen. Jag blev så överraskad och glad när jag fick veta att vi fick stipendiet. Nu kan vi åka och besöka ITC Teatro i Bologna, säger Rose-Marie Lindfors, dramapedagog.

Om stipendiet Ung Kulturkraft
Stipendiet Ung Kulturkraft ska främja barns och ungas delaktiga i och utövande av kulturaktiviteter. Det delas ut till en person eller ett projekt som uppmuntrar och stöttar personer som bidragit till att öka barns och ungas (0-18 år) delaktighet och inflytande på det lokala kulturlivet. Stipendiet instiftades 2010 av Riksteatern tillsammans med Kraft&Kultur. 20 förslag lämnades in under hösten. ”Kalasklanen” och Rose-Marie Lindfors blir de första stipendiaterna.

Juryns motivering är: ”För ett inkluderande projekt där alla bidrar med sina kulturella erfarenheter. Av, med och för unga.”

Stipendiet delades ut på Best Westerns stadshotell i Skellefteå den 2 februari.

Juryn bestod av:
Thea Högberg, bloggare, receptionist och arrangör, Folkets hus i Nynäshamn.

Siri Neppelberg, elev, Eriksdalsskolan klass 7, medverkat i bl a Enskedespelet.

Runa Fransson, ordförande i Storumans Musik- och Teaterförening, suppleant i Riksteatern Västerbotten, tidigare lärare.

Pernilla Lövenhamn, affärsutvecklare på Kraft&Kultur, tidigare lärare.

Petra Weckström, uppdragsledare, Riksteatern.

Tillsammans med Kraft&Kultur presenterar Riksteatern ett nytt stipendium, som heter Ung kulturkraft. Stipendiet ska främja barns och ungas delaktighet i och utövande av kulturaktiviteter.

Vem kan söka Ung Kulturkraft?
Stipendiet kommer att delas ut till någon eller ett projekt som uppmuntrat och stöttat personer som bidragit till att öka barns och ungas (0-18 år) delaktighet och inflytande på det lokala kulturlivet.

Stipendiets storlek
Hur stor stipendiesumman blir, beror på Kraft&Kulturs nya elkunder.  För varje ny elkund som tecknar avtal skänker elbolaget 200 kr till stipendiet.

Ansökan 2011
Om du känner att du vill söka stipendiet eller vill nominera en person eller ett projekt kan du göra det här från och med 1 augusti 2011. Anmälningstiden är fr.o.m. 1 september t.o.m. 31 oktober. Stipendiet delas ut i januari 2012. Anmäler dig eller nominerar en kandidat gör du enkelt via blanketten som kommer att finnas tillgängligt att ladda ned i mars 2011.

Ansökningsperiod för 2011: 1 september–31 oktober

Kontaktinformation:

Johan Mattsson, Riksteatern

E-post: johan.mattsson@riksteatern.se

Kraft&Kultur är ett helt grönt elbolag med förnybar el från vind och vatten. Kraft&Kultur levererar grön el till 65 000 hushåll i Sverige och Finland, 5 000 företag och 280 svenska och finska kommuner och kommunala bolag. Kraft&Kultur erbjuder sina kunder ett brett kulturutbud: magasinen Voltaire och Äventyrliga familjer, internetbokhandeln Kulturbutik.se, bokförlaget Voltaire Publishing. Kraft&Kulturs kunder kan också ta del av ett brett sortiment av ekologiska produkter via ekovaruhuset gemenskap:grön.