Kraft & Kultur

Kraft&Kulturs resemagasin Äventyr får ny form

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 11:27 CET

Kraft&Kulturs resemagasin Äventyr får ny form och blir ett ännu tydligare äventyrsmagasin. Ungar, upptäckarglädje och uteliv står i centrum och magasinet kommer även att skriva ännu mer om hållbart resande.

Resemagasinet Äventyr behövde en ansiktslyftning. Chefredaktören Michael Tjelder kontaktade prisbelönta designern Pompe Hedengren för att skapa magasinets nya profil.

- Det ligger en spännande paradox i att resa med barn och vara på äventyr. Vi kände att en design som för tankarna till en gammal skattkarta passade väldigt bra i det nya konceptet. Det vi gör i formen är att gå tillbaka till vår egen stil, med typsnitt och liknande. Att tidningen får en tydligare identitet hoppas vi naturligtvis tilltalar både läsare och annonsörer, berättar Pompe Hedengren, som efter redesignen kommer att arbeta kvar som art director på tidningen.

Äventyr, som tidigare hette Äventyrliga familjer har getts ut sedan 2004 och utkommer med 6 nummer per år.

Veronica Linarfve blir tidningens nya redaktionschef och hon berättar att nylanseringen även handlat om att göra tidningens budskap ännu distinktare.

– Nu gör vi ett statement. Man ska ut och göra grejer och vi visar att det går att göra en massa kul tillsammans med sina ungar. På så sätt blir det väldigt oväntade och ovanliga artiklar. Vi skriver också mer om hållbart resande. Kraft och Kultur är ett bolag som verkar för en hållbar livsstil. I resemagasinet vill uppmana läsare att bege sig ut i världen och samtidigt göra medvetna val.

Äventyr hette tidigare Äventyrliga Familjer och har en upplaga på runt 35 000 exemplar. Tidningen ägs av Kraft&Kultur.

För mer information kontakta:

Veronica Linarfve, redaktionschef

E-post: veronica@aventyrliga.se

Tel: 070-654 34 41

Kraft&Kultur är ett helt grönt elbolag med förnybar el från vind och vatten. Kraft&Kultur levererar grön el till 65 000 hushåll i Sverige och Finland, 5 000 företag och 280 svenska och finska kommuner och kommunala bolag. Kraft&Kultur erbjuder sina kunder ett brett kulturutbud: magasinen Voltaire och Äventyrliga familjer, internetbokhandeln Kulturbutik.se, bokförlaget Voltaire Publishing. Kraft&Kulturs kunder kan också ta del av ett brett sortiment av ekologiska produkter via ekovaruhuset gemenskap:grön.