Ipeer AB

Kraftfullt moln täcker Sverige och Norge

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 13:16 CET

Ett kraftfullt moln breder ut sig över Sverige och Norge. Det är laddat med tjänster i fasta paket till konkurrenskraftiga priser. Tjänsterna kommer från Ipeer AB i Karlstad som är en av landets främsta leverantörer av hosting- och virtualiseringstjänster.

– Det är vi som ska se till att de små och medelstora företagen kommer ut i molnet och får tillgång till alla de fördelar det innebär, säger Daniel Hedlund som är marknads- och försäjningschef i Ipeer AB.

Nyckelord för Ipeers satsning är enkelhet, flexibilitet och extrem kostnadseffektivitet. Daniel Hedlund berättar att de molntjänster man erbjuder är skalbara i alla avseenden – dvs att man kan börja i liten skala när det gäller exempelvis diskutrymme, RAM-minne, IP-adresser och annat samt expandera efter behov.

– När kapaciteten behöver öka sker uppgraderingarna i realtid utan driftsavbrott, förklarar han.

Han betonar också att alla kunder har administrationsrättigheter i sin server i molnet. Det ger möjlighet att använda servern på det sätt som passar kunden bäst: Som Webbserver, e-mailserver, CRM/ERP-system, intranät eller något annat.

För att ytterligare förenkla för kunderna kan Ipeer AB hjälpa s k ISV (Independent Software Vendors) att automatisera processen med installation och leverans. Programvarorna läggs in i Ipeers system och installeras automatiskt när en kund beställer ett specifikt program.

– Oavsett vilka jämförelser som görs när det gäller pris och kapacitet så lovar vi att kunderna kommer att få mest för pengarna hos oss, säger Daniel Hedlund.

Ipeer AB har idag cirka 3 500 små och medelstora företag som kunder. Siktet är inställt på att tredubbla antalet under 2010.

Satsningen på molntjänster sker i samarbete med Dell som levererat hårdvaran och Parallells som står för system för virtualisering.

Ipeer är en leverantör av kompletta och kostnadseffektiva serverhosting lösningar med hög kvalitet. Företaget riktar sig till företag och avancerade privatanvändare i Norden.

Företaget är baserat i Karlstad där kontor, datacenter samt driftcentraler  belägna. Organisationen har mångårig erfarenhet av affärskritisk drift av servrar och samt levererar hostingtjänster som bl.a. dedikerad server, colocation, managed hosting samt virtuell privat server (VPS).