Best of Sri Lanka in Sweden

Kraftig ökning av antalet svenskar som besökte Sri Lanka 2015 + 29,2%

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2016 11:22 CET

Att Sri Lanka har vunnit svenskarnas intresse bekräftas av statistiken för år 2015.

29,2% fler svenskar besökte Sri Lanka under 2015.

Smidiga förbindelser med t ex Emirates och Qatar Airways, aktivt deltagande i turistmässor, mycket uppmärksamhet både TV och tryckt media har sannolikt lett till att Sri Lanka är en raket på turisthimlen för 2015.

I takt med att kunskapen om landet ökar och fler inser att det inte bara är underbara stränder som Sri Lanka erbjuder kommer sannolikt ökningen att bestå.

Flera reseföretag satsar dessutom på utökade program eller specialresor - exempel är Winberg Travel som tillsammans med tidningen Matmagasinet i februari genomför den första specifika matresan till Sri Lanka. Solresor har utökat sitt program tack vare stort intresse och säsongen 2016/17 börjar Fritidsresor med direktflyg. Andra bolag som också satsar är Apollo och Jambo Tours.

Det finns gott om plats för svenska turister på Sri Lanka säger Leif I Ohlson, Best of Sri Lanka, på plats i Colombo. Jag har själv avslutat en rundresa med goda vänner, svenska röster hörs ibland men inte ofta.

Mer info:

Statistik från Sri Lanka Tourism - länk

Srilankaguiden.se

Best of Sri Lanka in Sweden

Best of Sri Lanka in Sweden samlar in och sprider information om Sri Lanka som destination och handelspartner.