Finnair

Kraftig tillväxt för Finnair i Sverige under december

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 09:50 CET

2010 01 20 Under december månad förra året ökade antalet passagerare från Sverige till Finnairs nio destinationer i Asien kraftigt jämfört med samma period 2008. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger:

– När det gäller trafiken till Shanghai och Peking har antalet passagerare ökat med upp till 40 procent och till Delhi och Bangkok med ännu mer. En annan positiv sak är också att allt fler flyger i Finnairs Business class. Försäljningen har ökat rejält både till Asien och inom Europa. Vi kan också konstatera att förbokningsläget de kommande 16 veckorna ser mycket bra ut.

Nu är Japan Finnairs största marknad i Asien
2010 01 19 Under 2009 gick Japan om Kina som Finnairs enskilt största marknad i Asien, sett till passagerarantal. Det visar officiell passagerarstatistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende 1 januari till 31 december 2009 jämfört med samma period förra året. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen är inte helt överraskad:– Vi har kunnat notera att trafiken till och från Japan utvecklats positivt under fjolåret för att under det sista kvartalet ha accelererat rejält uppåt. Det tror jag främst beror på att vi erbjuder 41 procent av de snabbaste förbindelserna från Europa till Tokyo, Nagoya och Osaka via Helsingfors flygplats. Till detta ska läggas att den rakaste vägen också innebär upp till 30 procent mindre CO2 utsläpp. Bra för den klimatsmarte resenären att känna till.Från den 29 mars går Finnair upp till dagliga nonstop till Tokyo och Osaka samt fem nonstop per vecka till Nagoya via Helsingfors med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Norrköping.

Finnair snabbast från Arlanda till Asien
2010 01 20 Finnair flyger till nio destinationer i Asien från Arlanda flygplats via Helsingfors. Till sju av dessa är Finnair det snabbaste alternativet. Så här stor blir din tidsbesparing enkel väg genom att välja Finnair: Seoul 2 tim 25 min, Hongkong 5 tim 10 min, Shanghai 2 tim 25 min, Delhi 2 tim 10 min, Nagoya 6 tim 5 min, Osaka 4 tim 20 min och Tokyo 1 tim 5 min.Genom att välja den rakaste och snabbaste vägen reser du också mest klimatsmart och minskar därmed utsläppen av C02 med upp till 30 procent.

1.2 miljoner till Asien via Helsingfors flygplats 2009
2010 01 20 Under 2009 valde 1 221 426 passagerare att flyga den mest klimatsmarta och snabbaste vägen mellan Europa och Asien ”Via Helsinki”. Det visar officiell passagerarstatistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende 1 januari till 31 december 2009 jämfört med samma period förra året. Följande destinationer ökade mest under 2009: Seoul +19,3 och Hongkong +8.1%. Totalt flög 102 000 till Asien via Helsingfors under december månad. Flest flög till Bangkok - 31 000 passagerare. Finnair flyger idag 60 gånger i veckan nonstop från Helsingfors med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Norrköping och Köpenhamn till följande destinationer i Asien: Delhi dagligen, Peking dagligen, Shanghai dagligen, Hongkong dagligen, Bangkok dubbla dagliga, Tokyo, Osaka, Nagoya och Seoul. Finnair flyger totalt 90 nonstopflyg till Kina varje månad via Helsingfors.

Finnair kampanjar Asien - Peking från 5 130 kr
2010 01 20 Nu kan du flyga billigare till Asien med Finnair ända fram till den 31 maj. Priser inklusive skatter från Stockholm, Göteborg och Norrköping vid bokning via Finnairs hemsida: Peking 5310 kr, Shanghai 6400 kr, Hongkong 6050 kr, Tokyo 7250 kr, Osaka 7350 kr och Seoul 7040 kr. Vid avresa med Finnair från Norrköping via Helsingfors till Shanghai, Tokyo, Osaka och Seoul tillkommer 670 kr på detta kampanjpris. Boka dina biljetter före den 1 februari - förbokning sju dagar, lördag/söndag regel eller minst sju dagar bortavaro. Boka via din resebyrå eller finnair.se och för mer info och regler.

Missa inte Affärsresemässan i Kista den 26 till 27 januari!
2010 01 20 Välkommen till Kistamässan och hör mer om Finnairs företagsservice. Vi har också fina erbjudanden för våra Finnair Corporate Programme-medlemmar. Finnair Corporate Programme är ett avgiftsfritt program för Finnairs företagskunder. Inte ännu medlem? Bli det nu! Skriv ut din inbjudan till Affärsresa 2010 här. Biljettkoden är 3006. Välkommen till Finnairs monter E03!