Stressa Ner

Kraftsamling mot tonårsstress

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 08:35 CET

Åland kraftsamlar mot stress bland tonåringar

Ålands landskapsregering storsatsar för att minska ohälsans hos landskapets tonåringar.

Som en del i denna satsning kommer alla 14-åringar på Åland att i samband med sin födelsedag få Stressa Ner Tonårsboken hemskickad till sig tillsammans med ett brev från landskapsregeringen. Projektet har nyligen påbörjats och löper fram till hösten 2011. I januari kommer man även att genomföra en minimässa på temat.

-         Boken är en viktig del av vår kraftsamling mot stress och för psykiskt välbefinnande, säger Ulla Rindler-Wrede, socialinspektör och barnombudsman på Åland.

Tonårsboken är skriven av Eva Robild och Mette Bohlin från Höganäs. Den tar avstamp i den stressade nutid våra tonåringar växer upp i.

-         Detta var vår målsättning redan när vi började skriva boken, att varje tonåring skulle få ett eget exemplar att hålla i handen när han/hon behöver stöd i den känslofyllda tid som tonåren är, säger författaren Mette Bohlin.

-         Vi hoppas förstås att svenska regioner och kommuner ska följa Ålands goda exempel och även de distribuera Tonårsboken till alla nyblivna tonåringar i sitt område, tillägger hennes medförfattare Eva Robild.

Även om det är härligt att vara tonåring, en period när allt ska hända, så är det också en period som skapar stress på olika sätt. Livet kretsar kring skola och framtidsplaner, fester och kompisar, relationer och prestationer, utseende, dålig självkänsla och så vidare. Ibland blir det för mycket av allt, stress helt enkelt.

Tonårsboken tar tonåringarnas eget perspektiv på denna omvälvande tid i livet och de olika kapitlen i boken berör tonåringens liv ur olika aspekter såsom Vakenhet och sömn, Fri tid och vila, Mat och vikt, Självkänsla, Konflikter samt Kärlek och sex. Boken ger användbara tips på hur man kan hantera stress i olika situationer. Den rymmer även en föräldraskola.

I boken medverkar också 27 tonåringar med sina funderingar i ord och bild.

Stressa Ner Tonårsboken kom ut hösten 2008 fick redan då bra recensioner, bland annat skrev BTJ, Bibliotekstjänst, följande:

”Texten är varierad, instruktiv och väl anpassad för målgruppen (tonåringar) och rymmer många tillfällen till reflektion. Layouten är också den varierad och lockar till läsning och funderingar.”

Mette och Eva har även skrivit Stressa Ner samt Matovanor - Stressa Ner med rätt mat.

Tonårsboken finns att köpa via hemsidan www.stressaner.se samt via nätbokhandlare i både Sverige och Finland.

Kontakt:

Eva Robild: 042-34 22 28, 070-544 48 65, eva@robild.se

Mette Bohlin: 042-33 07 65, mette_bohlin@telia.com

www.stressaner.se

Robild Reportage AB drivs av frilansjournalist och författare Eva Robild. Företaget ger även ut böcker under namnet Stressa Ner i samarbete med hälsokonsult Mette Bohlin.