FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Krav på regeringen och MR-organ att agera för att rädda livet på samvetsfångar i Iran

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2016 21:23 CET

Åtta iranska samvetsfångar befinner sig i hungerstrejk sedan flera veckor tillbaka i protest mot dåliga och osäkra förhållanden i fängelset.

Sex av de hungerstrejkande samvetsfångarna är Mohammad-Ali Taheri, Arash Sadeghi, Waheed Sayadi, Ali Shariati och Mahdi och Hussein Rajabi i det ökända Evinfängelset samt Rasoul Razavi och Morteza Moradpour i Karaj-fängelset.

Bröderna Mehdi och Hossein Rajabi är två musiker och konstnärer som hungerstrejkar sedan den sjunde november för att få genom sin begäran om ”permission för att uppsöka vård”.

Mohammad-Ali Taheri tillhör en spirituell grupp, kallad Erfan-e Halgheh, som regimens myndigheter förbjöd i 2010. Taheri har redan tillbringat fyra år i isoleringscell i det ökända Evin-fängelset. Han var tidigare dömd till fem års fängelse och 74 piskstraff för ”olaglig användning av vetenskapliga titlar” samt för att ha skrivit ”vilseledande böcker och artiklar”. I augusti förra året dömdes Mohammad-Ali Taheri till döden av en revolutionsdomstol i Teheran för att han “spridit fördärv och moraliskt förfall på jorden”, enligt Amnesty International, vilket FFFI rapporterade om då.

Ali Shariati sitter frihetsberövad i Evinfängelset anklagad för att ha deltagit i en folklig protest mot syraattacker mot kvinnor. Han har dömts till fem års fängelse och hungerstrejkar sedan den tionde november.

Iranska regimen har enligt rapporter verkställt 23 avrättningar under den senaste veckan, mellan den sjunde och 13 november. Dessa avrättningar ägde rum medan FN:s särskilde Iranrapportör varnade för att rätten till liv är under under seriös attack i Iran. Hen beskrev även systematiska brister i regimens så kallade rättsväsende som den största utmaningen för att ta itu med dagens besvärande situation för mänskliga rättigheter i landet.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) uppmanar regeringen, utrikesministern Margot Wallström (S) och människorättsorganisationer att agera för att rädda livet på samvetsfångar i iranska fängelser genom att pressa iranska myndigheter till att omedelbart frige samtliga samvetsfångar samt upphöra med sina repressiva handlingar såsom offentliga hängningar och tortyr.

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran