Konstfrämjandet Västerbotten

Krav på rimliga löner till konstnärer

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 23:04 CEST

En ny rapport från Kulturrådet visar att 40% av landets konstutställare följer ramavtalet för ersättning till konstnärerna, det så kallade MU-avtalet. MU-avtalet ska säkerställa att konstnärerna får skäligt betalt för sitt arbete. Rapporten pekar visserligen på en förbättring jämfört med förra årets undersökning men fortfarande är det så många som 60 procent som inte följer ramavtalet.

- Vackra ord betalar inte mat för konstnärer säger Thomas Hartman, ordförande för Konstfrämjandet i Västerbotten.  - Det är fullkomligt oacceptabelt att konstnärer ska förväntas jobba gratis eller för mycket låga ersättningar, ibland endast mot reseersättning. För vilka andra anställda skulle detta vara acceptabelt? - Ska vi vända denna utveckling måste offentligt sektor lära sig vara ett föredöme.
- Ett rimligt grundkrav är att arrangemang och aktiviteter som ska genomföras i projektansökningar och stöd från olika offentliga huvudmän förutsätter att MU-avtalet följs, menar Hartman.

---

Kontaktperson med anledning av detta pressmeddelande: Thomas Hartman, Ordförande Konsträmjandet Västerbotten, 070 - 666 4995

Konstfrämjandet Västerbotten vilar på fyra hörnstenar:
Konstbildning, breddning av arbetsmarknaden för konstnärer, demokratisering av konsten samt synlig- och tillgängliggörande av konst i samhället. Vi verkar för hela norra Sverige med bas i Umeå.