Folksam

Krav på trafikpolicy inom idrotten för att minska olyckorna

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 08:56 CEST

Säkrare idrottsresor och färre trafikolyckor i samband med föreningarnas idrottsaktiviteter. Det är syftet när Folksam uppmanar till en utarbetad trafiksäkerhetspolicy i sponsor- och samarbetsavtal. Folksam är en av Idrottsveriges största sponsorer, både på förbunds- och föreningsnivå.

Mellan 1998 och 2005 skedde 28 trafikrelaterade dödsfall och runt 280 personer skadades allvarligt på väg till, från eller under idrottsutövning.

– Vi vill be föreningarna om hjälp. Tillsammans kan vi minska antalet döda och allvarligt skadade idrottare i trafiken. Vi har expertkunskaper inom trafiksäkerhet och föreningarna har den praktiska möjligheten att göra idrottens resor säkrare, säger Lars-Inge Svensson, marknadsansvarig Folksam Idrott.

Vid nya och förlängda sponsoravtal vill Folksam föra en dialog om hur föreningen arbetar med trafiksäkerhet kopplat till cykel, moped/mc och bil, till och från träningar och matcher.

– Vi tror att det kan vara ett stöd även för enskilda idrottsledare som får föreningens ansvarsfulla ställningstagande att luta sig mot i diskussioner om cykelhjälmar eller platser med bilbälten i skjutsande bilar, säger Folksams Lars-Inge Svensson. Vi har ju ett gemensamt intresse med föräldrarna av att idrottarna rör sig tryggt i trafiken.

Även Riksidrottsförbundet vill förbättra säkerheten för idrottsrelaterade resor i trafiken. Man ställer bland annat krav på förarutbildning och större körvana. Via SISU Idrottsutbildarna kan föreningarna få hjälp att ta fram trafiksäkerhetspolicyn.

– Vi vill be alla sponsorer i Sverige att ta vara på möjligheten att göra idrottsrelaterade resor i trafiken säkrare och tryggare. Det kostar inget extra men det kan rädda många barn och ungdomar från allvarliga trafikolyckor och kanske livslånga invaliditeter, säger Lars-Inge Svensson, Folksam Idrott.

Bilaga: Checklista för trafiksäker idrott

För ytterligare information
Lars-Inge Svensson, marknadsansvarig Folksam Idrott, tel 08-772 87 14, 0708-31 52 17
Maria Krafft, chef Folksam Trafik och Samhälle, tel 08-772 71 84, 0708-31 62 26