Kreatel Communications AB

Kreatel lanserar kombinerad set-top-box för IP och marksänd digital-TV

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2004 09:56 CEST

Kreatel Communications AB lanserar en ny IP-baserad set-top-box med en inbyggd DVB-T-mottagare som kombinerar möjligheten att få tillgång till marksänd digital-TV, IPTV och interaktiva bredbandstjänster.

Kreatels IP-baserade set-top-boxar används av bredbandsoperatörer för att erbjuda konsumenter attraktiva bredbandstjänster som exempelvis IPTV, video on demand, spel, e-post och Internet. Med lanseringen av Kreatel IP-STB 1520, en hybridbox som kombinerar funktionaliteten hos Kreatels IP-set-top-boxar med en digital-TV-mottagare, kan operatörer nå nya kunder med bredbandstjänsterna genom att även erbjuda dem tillgång till de kostnadsfria TV-kanaler som sänds över digital-TV.

Förutom de fria kanalerna kan konsumenten även erbjudas betal-TV. Bredbandsoperatören kan antingen erbjuda TV över IP, eller samarbeta med digital-TV-bolagen och erbjuda betal-TV via marknätet. Alla TV-kanaler, oavsett utsändningsmetod, presenteras i en och samma kanallista för användaren.

Hybridboxen är ett nytillskott till Kreatels produktfamilj som möjliggör för operatörer att erbjuda bredbandstjänster i DSL och fibernät. Alla produkter kör alla samma mjukvara, en flerapplikationsplattform med hög stabilitet och som underlättar underhåll för operatörer som blandar flera boxvarianter i sitt nät.

– Med Kreatel IP-STB 1520 blir operatörens erbjudande än mer attraktivt för slutanvändarna genom att de får tillgång till de gratiskanaler som finns i det marksända digital-TV-nätet utöver bredbandstjänsterna, säger Lars Bengtsson, VD på Kreatel. Den inkluderade digital-TV-mottagaren gör slutkonsumenten mer villig att betala för boxen, och dessutom har attraktiva tjänster såsom video-on-demand, spel, e-post, etc. visat sig vara det bästa sättet att öka kundlojaliteten. På alla sätt och vis är det här en lyckad kombination för bredbandsoperatörernas affärsplan.

Om Kreatel

Kreatel erbjuder mjukvaruplattformar och set-top-boxar för TV-baserade tjänster i IP-nät. Med integrerade lösningar av mjukvara, hårdvara och konsulttjänster ger Kreatel förutsättningar för en högkvalitativ upplevelse för konsumenten, samtidigt som framtidssäkerhet och lönsamhet för operatören säkerställs. Kreatels mjukvara är en öppen utvecklingsmiljö som gör det möjligt för operatörer och tredjepartsföretag att utveckla och distribuera digitala applikationer som TV, video, spel, e-post, Internet osv. till den vanliga analoga TV:n. Kreatels lösningar är implementerade av flertalet DSL- och fiberoperatörer internationellt.