Kreatel Communications AB

Kreatel och VÖKBY samarbetar för att erbjuda östgötarna moderna TV-tjänster

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 11:48 CET

LINKÖPING, 31 oktober 2005 - Kreatel Communications och VÖKBY Bredband samarbetar för att erbjuda invånarna i Vadstena, Ödeshög, Kinda, Boxholm och Ydre TV-tjänster.

VÖKBY Bredband är ett bolag bildat av kommunerna Vadstena, Ödeshög, Kinda, Boxholm och Ydre för att tillhandahålla bredbandstjänster i kommunernas fibernät. VÖKBY-kommunerna bygger inom ramen för det gemensamma VÖKBY-projektet ett gemensamt fibernät som är avsett för att tillgodose företag och kommuninvånare behov av bredbandstjänster.

Genom sitt samarbete med Kreatel, Europas ledande leverantör av settop-boxar för bredbandsTV, erbjuder VÖKBY Bredband även TV-tjänster via fiberanslutningar och Kreatels boxar. Då TV-sändaren i Motala inom kort slutar med analoga utsändningar finns nu bredbandsTV som ytterligare ett alternativ på digitalTV-marknaden.

Frank Gunnarsson, Projektledare VÖKBY Bredband, säger: ”Genom vår lokala förankring och närhet till invånarna och Kreatels spetskompetens på området kan vi erbjuda våra kunder tillgång till de främsta bredbandstjänsterna. BredbandsTV är ett första steg, men vi planerar även för andra tjänster, näst på tur är telefoni. Vi bygger konstant ut täckningen av nätet för att fler företag och invånare ska kunna få tillgång till de tjänster vi erbjuder”.

Lars Bengtsson, VD på Kreatel, säger: ”Kreatel har ju en längre tid sålt på internationella marknader – vi glädjer oss nu över att jobba även lokalt med VÖKBY Bredband som erbjuder bredbandsTV till våra grannar. Kreatel befinner sig i stark tillväxt just nu – genom universitetet och regionens TV-historia har vi här en unik möjlighet att rekrytera spetskompetens och, tillsammans med flera andra företag, skapa ett TV-tekniskt centrum här i Östergötland."

Om Kreatel

Kreatel är sedan år 2000 ett ledande företag inom bredbandsTV (IPTV). Bland kunderna finns Telia, Viasat/Bredbandsbolaget och Canal Digital i Sverige, spanska teleoperatören Telefónica, norska Lyse Tele och den internationella lyxkryssaren Queen Mary 2.

Genom att kombinera mjukvara, hårdvara och konsulttjänster i sin lösning säkerställer Kreatel att konsumenten får en högkvalitativ upplevelse, och att operatören når framtidssäkerhet och lönsamhet. Mjukvaran är uppbyggd så att den uppmuntrar operatörer och tredjepartsföretag att utveckla och distribuera digitala applikationer som TV, video, spel, e-post, Internet osv. till den vanliga analoga TV:n.

Om VÖKBY

VÖKBY Bredband är sedan slutet av 2003 en aktör på bredbandsmarknaden i Östergötland. VÖKBY Bredband har idag ca 1600 kunder anslutna till nätet. Bolagets mål och huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla TV, Telefoni och Internet till företag och boende i de fem VÖKBY-kommunerna. Mer information om VÖKBY Bredband finns på www.vokby.se

Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av:

Lars Bengtsson
VD, Kreatel Communications AB