Svenska Moderådet AB

KREATIVA INSPIRATIONSFÖRELÄSNINGAR PÅ FORMEX

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 16:08 CET

Svenska Moderådet har på uppdrag av Formex sammanställt trenderna för vår och sommar 2010. Mässans tema är ”Creative flow” och trenderna handlar om kreativitet, nyskapande och hållbarhet. Under mässdagarna hålls även föredrag av Moderådet för besökare.

Svenska Moderådet presenterar färg, form och material i vårens och sommarens inredning i en särskild trendguide till besökarna på Formex och håller även dagliga föredrag på mässan.

Formex tre trendteman i korthet är (återfinns i sin helhet i mässkatalogen och i Formex Magazine):

LE STUDIO. En intellektuell och excentrisk doft sveper in över en ganska överlastad ateljémiljö. Vi rör oss i gränslandet mellan konst och formgivning. Design i riktigt begränsad upplaga suddar ut gränsen ännu mer, och genom att sälja unika designföremål på konstauktion blir form och konst än svårare att skilja åt. Det är fritt fram att korsa stilar som tidigare varit helt otänkbara, smaklöst och smakfullt blir sensationellt läckert tillsammans.

NEW ORDER-NARY. Vanligt är vackert och behöver inte retuscheras bort och allt är inte är superstylat. Nu finns det tid att fundera över vad det är man lägger sin tid på. Rejäla råvaror, rekorderligt hantverk. Glädjen över att själv tillverka något är mycket större än glädjen att ha pengar till att köpa det som någon annan redan har färdigställt. Resultatet blir unikt, får ett personligt värde och blir något att fästa sig vid. En modern ny slags ”velourmänniska” eller ska vi säga ”helylleperson” välkomnas och ord som äkta och genuin får förnyad slagkraft. Det är engagemanget och för miljö, rättvisa och ett långsammare liv som omfamnar och förenar.

ENGINEREED CHROMA. Med grunden i vetenskaplighet och noggrann stramhet går det att få ihop mängder av färger till en vilsam, intellektuell enhet. Stilen spelar ingen större roll, bara färgerna är många och geometriska verkar temat ropa. Det är en kalkylerad färgsättning åt det hållet; en vägg blir ett spektrum, med frekvensangivelser och allt. Lite färg piggar upp. Mer färg piggar också upp. Och kanske motar positiva grafiska färger och former bort lågkonjunkturen, man blir i alla fall glad av färginjektionerna. Trots det blir det aldrig flippat eller skojfriskt, därtill är vinklarna för räta.

Formex Stockholm 21-24 januari
Mässvägen 1, Älvsjö, +46 8 749 41 00, www.formex.se
Mässans öppettider: Tor 21/1: 09.30-20, fre 22/1: 09.30-18, lör 23/1 09.30-18, sön 24/1 09.30-17.00.

Svenska Moderådets föredrag: Lotta Ahlvar, vd, håller föredrag i B-hallen, plats B15:31: Torsdag kl 11.00 och kl 13.00, fredag kl 13.00 och 15.00 och lördag kl 13.00.
För mer information: Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet, +46 709-70 95 86, lotta.ahlvar@moderadet.se

För mer information om Formex och ackreditering kontakta mässans pressavdelning.