Plezuro

Kreativa samarbeten - ett vinnande koncept

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 20:09 CEST

Plezuro är ingen vanlig butik. Ägaren Johanna Westin samlar kreativa krafter som får utrymme i den lilla lokalen och samarbeten korsas mellan musik, konst, design och kultur. Utställningar, spelningar och designerkvällar lockar nya besökare till butiken och kreatörerna möter en ny publik i butikens kunder. Ett vinnande koncept för alla inblandade, menar Johanna.

Utställningshösten inleds med den, sedan 4 år tillbaka, frilansande illustratören Lindalovisa Fernqvists bilder. Lindalovisa och Johanna gick "Design och Konstruktion" på Tillskärarakademin 2004/2005 och har sedan dess valt två helt olika vägar. Johanna öppnade butik och fortsatte med kläddesign medan Lindalovisa fortsatte till konstskola och läste konst och teatervetenskap. Nu pluggar hon till Art director på Berghs School of Communications.

Som illustratör jobbar Lindalovisa med tidningar och reklamkampanjer och bland kunderna finns tidningen RUM, Moderådet, Svensk Bokhandel, Coca Cola, Moomin characters, GB glace m.fl. Hon har även gjort egna projekt, som utställningar och en (opublicerad) grafisk novell. Inspiration hämtar hon från musik, film och att betrakta andra människor. Allting som handlar om att bygga upp en egen värld där allting är lite konstigare eller lite enklare än i verkligheten. Hon är också väldigt fascinerad av människors historier och kanske allra mest att hitta på egna historier åt och kring dem.

Utställningen som hon har gett projektnamnet ”Mamma klottrade alltid när hon pratade i telefon ” startas med en vernissage den 29:e september i butiken på Rörstrandsgatan. Bilderna hänger sedan att betrakta till den 27:e oktober.

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms just nu mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, böcker, konst och livsstil. Nya märken såsom Odeur, Ravishing Mad, Smiley Vintage och Edith & Ella, som är svåra att hitta i Sverige, trängs om utrymme med oetablerade konstnärer. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart tre år sedan frekvent ordnat vernissager, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken.
www.plezuro.se