FENA Lund

Kreativa studenter tar forskning till framgång

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 11:13 CET

LUND: Genom en tävling vid Lunds universitet ska erkända forskares slutsatser nu bli storsäljande affärsidéer. Tävlingen Research to Reality låter studenter komma på det bästa förslaget på en tjänst eller produkt baserat på universitetets egen forskning. Vinnarna får tillsammans med forskarna möjlighet att starta ett företag baserat på sin idé.

På tisdagen den 22 februari kommer två forskare vid Lunds Universitet att presentera några av sina forskningsreslutat i AF Borgen i Lund. Studenterna har sedan tre veckor på sig att i lag om högst tre personer utveckla en affärsidé kring forskningen. De bästa förslagen får vidareutveckla sina idéer i form av en fungerande affärsplan och vinnarna koras i en final på Grand Hotel den 20 maj. I prispotten ligger bland annat 50 000 kronor och ett möte med ett riskkapitalbolag, men framförallt en förhoppning om att vinnarna tillsammans med forskarna ska gå vidare med att utveckla ett framgångsrikt forskningsbaserat företag.

Bakom tävlingen står studentföreningen FENA, Föreningen för Entreprenörskap och NyföretagarAnda, vars medlemmar kommer från flera olika delar av universitetet. Projektgruppen har tillsammans med Lunds Universitets InnovationsSystem AB utarbetat konceptet för att sporra fler studenter till att våga vara kreativa och utmana sig själva. Huvudsponsor till tävlingen är SEB och i juryn sitter bland andra Lunds Universitets rektor Per Eriksson samt multientreprenören och jobbcoachen Nina Jansdotter, som bland annat ligger bakom jobbsiten OpenCVProfile.

Det är första gången tävlingen arrangeras men liknande idéer har redan prövats på annat håll.
- Vi inspirerades av föreningen Excitera på KTH som varje år anordnar en liknande tävling som heter Innovation Challenge, berättar Sven Paulin, en av medlemmarna i projektgruppen för Research to Reality.
- Här i Lund finns ju både fantastiska forskare och drivna studenter så vi har länge funderat på olika sätt att föra samman dem och på så sätt utnyttja skolans fulla kompetens, fyller Niklas Lundblad på med, också han ansvarig för projektet och klasskamrat med Sven Paulin på Industriell Ekonomi vid LTH.
- När vi sen fick höra talas om att KTH hade en stor entreprenörskapstävling så tänkte vi helt enkelt ”kan de så kan vi!”, avslutar han och skrattar.

För de som är intresserade av att delta finns mer information på Research to Realitys hemsida, www.fena.nu/r2r. Där kommer även en video från det första eventet att läggas ut för de som inte kan närvara själva.

Kontakt:

www.fena.nu/r2r

Niklas Lundblad, pressansvarig
niklas.lundblad@fena.nu
+46 (0)706748689

Sven Paulin, projektgrundare
sven.paulin@fena.nu
+46 (0)737271647

Carl Bertilsson, projektgrundare
carl.bertilsson@fena.nu
+46 (0)709233682

Martin Thorén, projektmedlem
martin.thoren@fena.nu
+46 (0)72270661

FENA, Föreningen för Entreprenörskap och NyföretagarAnda, är en ideell studentförening som arbetar för att inspirera och skapa förutsättningar för studenter att driva företag. Detta görs bland annat genom inspirationsföreläsningar med framgångsrika entreprenörer, mingelpubar med drivna studenter samt arrangerande av workshops och entreprenörskapstävlingar.

För mer information, besök www.fena.nu