Incordia AB

Kreditkontroll direkt på nätet minskar bedrägerierna mot svenska e-handlare

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 16:23 CET

En snabb och effektiv kreditkontroll som kan skräddarsys utifrån olika krav kommer att minska bedrägerierna mot svenska e-handlare. I samarbete med Business Check erbjuder nu marknadsledaren Incordia sina drygt 700 e-handlare denna nya tjänst.

För att våga sälja på faktura till en kund krävs att man kan göra en kreditkontroll. När man handlar på nätet måste denna kreditkontroll ske snabbt för att inte kunden ska tröttna.

- Många e-handlare gör kreditkontrollen manuellt i efterhand. Då en kund inte är kreditvärdig måste kunden kontaktas per telefon eller mejl, säger Christopher Häggström, försäljningschef på Incordia.

Resultatet blir ibland att kunden måste gå in och göra om beställningen. Detta problem löser Business Check.

- Vi har helintegrerat Business Checks system med vårt och gör en kreditkontroll direkt då kunden väljer faktura som betalsätt. Ger kreditkontrollen ett negativt resultat får kunden ett meddelande i stil med ”tyvärr kan vi ej erbjuda faktura, vänligen välj annat betalsätt”. Risken att tappa kunden minskar avsevärt.

Kreditkontrollen skräddarsys beroende på e-handelsplatsens krav. Vissa blockerar kunder med betalningsanmärkningar, andra accepterar det så länge kunden inte har obetalda skulder.

- Business Check har en hög teknisk nivå och mycket bra kvalitet i sina kontroller. Möjligheten att göra en individuell kreditmall för varje e-handlare ser vi som en stor fördel.

Business Check AB ingår i koncernen Bisnode AB som ägs av investmentbolaget Ratos. Tillsammans med Incordia AB räknar man med en fortsatt ökning av e-handeln och att en effektivare kreditkontroll kan minska bedrägerierna mot e-handlare.

- Samarbetet med Incordia är positivt för oss eftersom vi i ett slag får över 700 potentiella nya kunder som enkelt kan kopplas in, säger Susanne Ström på Business Check.

- Den här tjänsten hjälper våra e-handlare att minska riskerna då de säljer på faktura genom att bara erbjuda fakturabetalning till ”rätt” kunder. Dessutom sparar de både tid och pengar jämfört med att göra jobbet manuellt, säger Christopher Häggström.

Den nya tjänsten vänder sig främst till företag som vill hantera faktureringen själva eller har en stark likviditet och därför inte vill sälja sina fakturor till factoringbolag. En pilotkund för det nya samarbetet är Egmont Kärnan AB som satsar hårt på försäljning av tidningar, böcker, musiksagor och spel via sin nya e-handelsplats, www.vakul.se.

För mer information kontakta Christopher Häggström, försäljningschef Incordia

0709-68 10 07, christopher@incordia.se