Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Krigsslut i Tjetjenien löser inte människorättsproblem

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 08:42 CEST

Den ryska statsledningen har formellt avslutat kriget i Tjetjenien. Men de ansvariga för de tusentals människorättsbrott som begåtts måste ställas till svars, och den fortsatt svåra situationen för mänskliga rättigheter i Tjetjenien måste uppmärksammas. Det skriver idag Östgruppens ordförande Martin Uggla i en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet.

I torsdags meddelade Ryssland att det andra tjetjenienkriget efter tio år nu har avslutats. Kriget är en av vår tids värsta människorättskatastrofer. Tusentals övergrepp har begåtts inom ramen för konflikten. Idag utövar delrepublikens nuvarande president, Ramzan Kadyrov, ett skräckvälde där oliktänkande regelbundet hotas, misshandlas eller mördas.

- Att kriget nu formellt uppges vara slut innebär inte att de mänskliga rättigheterna respekteras i Tjetjenien, säger Martin Uggla. Det finns starka skäl för omvärlden att rikta skarp kritik mot Ryssland och kräva konkreta åtgärder för att dess medborgare i Tjetjenien ska skyddas från övergrepp.

I avsaknad av ett oberoende och effektivt ryskt rättsväsende har många tjetjener som drabbats av övergrepp under kriget vänt sig till Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna i Strasbourg. Totalt handlar det om flera hundra fall, varav 94 hittills har avgjorts. Samtliga har resulterat i fällande domar mot Ryssland. Hittills har dock Ryssland inte visat någon större vilja att verkställa Europadomstolens beslut.

- Som kommande EU-ordförande bör den svenska regeringen utnyttja möjligheten att vid möten med den ryska statsledningen kräva att Ryssland verkställer de beslut som Europadomstolen fattat, säger Martin Uggla.

Artikeln i Sydsvenska Dagbladet finns att läsa här: http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article427241/quotUtred-ryska-krigsforbrytelser-i-Tjetjenienquot.html

För mer information, kontakta:
Martin Uggla,
ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
070-941 17 02,
uggla@ostgruppen.se
,
www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.