Kristdemokraterna i Västra Götaland

Kristdemokratisk riksdagskandidat reagerar starkt mot Sensus genuspolicy

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 14:18 CET

På nyhetsplats berättar Kyrkans tidning att Sensus infört en ny policy för arbetssökande. Den ansökande skall i formulär för ansökan kryssa i om de är han, hon eller hen.

- Häpnadsväckande, säger Per-Olof Hermansson, ordföranden för Kristdemokraterna i Mark, och tillika riksdagskandidat för partiet i Västra Götaland södra. "Företeelser som denna vill skapa ett samhälle med förtryckande nyspråk, och likriktning i tanken."

- Det tar priset för det sämsta sättet att verka för jämställdhet på. Det här är ett exempel på när någon skulle behöva ropa "Kejsaren har inga kläder"!

"Tyvärr möter vi mer och mer företeelser inom genusområdet som faller på sin egna absurditet, t.ex Lunds universtitets pilotprojekt som syftar till att genus-certifera kurser baserat på kurslitteraturen och författarnas kön.

Som kristdemokrat vill jag verka för att tendenser som denna beivras. Vi behöver i stället arbeta för att människor genom en inneboende mänsklighet baserat på etik och kultur behandlar varandra som de själva vill bli behandlade. Besluten om hur man skall leva måste lämnas till den enskilde i sitt sammanhang, familjen, och ytterst civilsamhälllet, inte till politiker och statliga institutioner."

För mer information kontakta:

Per-Olof Hermansson, 0709-91 97 60

per-olof.hermansson@kristdemokraterna.se

Kristdemokraterna i Mark ingår i MarkAlliansen i Mark. Trots att MarkAlliansen är i opposition har vi lyckats driva igenom flera av våra kärnfrågor.