Hållbar utveckling Väst

Kristian Anttila och smarta julbord i årets Miljöjulkalender

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 11:53 CET

Redan idag, den 30 november, tjuvstartar kalendern med tips på smarta julbord. Imorgon tipsar Kristian Anttila, musiker, född i Skövde och numera bosatt i Göteborg, vad man kan göra med sitt matavfall om det inte finns kompostering där man bor. Därefter kommer nya artiklar att publiceras dagligen fram till julafton. Missa inte luckan för den 2 december som tipsar om hur du kan förnya din garderob på ett sätt som är hållbart både för din plånbok och för miljön.

Kalendern är ett samarbete mellan ett 20-tal kommuner i Hållbar utveckling Västs Kommunnätverk för hållbar utveckling och delfinansieras av Länsstyrelsen Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Två personer som har ett djupt miljöengagemang är landshövdingen Lars Bäckström och Gert-Inge Andersson, ordförande i regionstyrelsen för Västra Götalandsregionen.

-Vi vill ha en jul som varar mer än till påsk, vi vill ha ett uthålligt julfirande som är en del av ett uthålligt samhälle, både socialt och miljömässigt, säger Lars Bäckström. För sin egen del så tycker han att tid är den bästa julklappen vi kan ge varandra men att det är viktigt att vi också unnar oss saker. Gert-Inge Andersson menar att vi har mycket att vara stolta över i vår region med en rik och varierande natur och en prioriterad fråga är ett hållbart samhälle i samklang med tillväxt och utveckling. Julen är för honom den viktigaste högtiden då han njuter av familjens sällskap.

Följ kalendern på www.miljojulkalendern.se
Kontaktpersoner: Karin Holm Kommunikatör, Hållbar utveckling Väst 0705-331544, karin.holm@hallbarutvecklingvast.se

Lisa Ossman

tf Verksamhetsledare, Hållbar utveckling Väst 0707-83 80 70, lisa.ossman@hallbarutvecklingvast.se