Universal Music Sweden

Kristian Anttila om sitt nya album och singel ”Låten är en del av mitt liv nu”

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 15:49 CEST

Magdalena (Livet före döden), skrevs som en kärleksduett för att illustrera två människors relation till varandra. Kristian Anttila visste att han ville ha en kvinna med pondus, en djup klang i rösten och med en historia bakom den. Valet föll på Sylvia Vrethammar.

Sylvia Vrethammar, som numera är bosatt i Tyskland minns sin första reaktion när hon fick mailet med låten och en förfrågan. - Kristian Anttila, vem är det tänkte jag? skrattar Sylvia. Det verkade jättekostigt, men också både intressant och spännande. Så lyssnade jag på låten.

I början var Sylvia inte alls mottaglig för att förstå vad samarbetet kunde innebära och la förfrågan åt sidan. Samtidigt kunde hon inte släppa att det fanns en mening med att just hon hade fått den. Efter nästan två veckor lyssnade hon på låten igen. Då upptäckte hon texten som stämde in på det liv hon själv lever – att leva nu, inte sen.

Snabbt fick Kristian, mitt i den stundande turnén kasta sig, utan ombyte, på första plan till Köln för att inte missa deadline för albumet. Duetten spelades in under två intensiva dagar hemma i Sylvias studio.

- Många tror att det är ganska enkelt, men det är väldigt svårt att sjunga tillsammans med någon, förklarar Sylvia. Det gäller att vilja anpassa dig. Kristian hade skrivit låten och han visste precis hur den skulle låta. Vi fick traggla en del för att få det rätt, men på så sätt blev det också bäst.

De båda känns uppriktigt nöjda när de pratar om samarbetet och är rörande överens om att de båda nu kan få en ny publik.

- Såhär i efterhand är det här en av få upplevelser i min artistkarriär som blev i närheten av vad jag fantiserade om som 13 åring om hur livet skulle kunna bli som artist, berättar Kristian.

-  Den har låten blivit väldigt viktig för mig, fyller Sylvia i. Den känns som en del av mitt liv nu och är mycket mer än bara en låt som jag har sjungit in.

Det nya albumet Svenska Tjejer, som släpps på onsdag, är en markering från Kristians sida att han har distans till den gemene fördom som finns om honom som kvinnokarl, samtidigt som han inte sticker under stol med att han är, men framförallt en gång har varit, en stor tjejtjusare. - Det är klart det har en inverkan på hur människor bemöter än. Jag har insett att vad jag än gör, så kommer fördomen leva kvar att jag är en hejdlös rocklivshingst. Jag kan inte göra något åt det.

Alla låttitlar på skivan, utom en, bär kvinnonamn, med en egen unik liten historia bakom sig. Under hela processen har Kristian själv levt i ett förhållande och har sett på skivan som ett avslut på ett tidigare kringflackande liv. Han har tillåtit sig sväva ut mer genremässigt än tidigare och hänvisar till att albumet innehåller såväl Lasse Holm-schlager och deckarfunk till nästintill kristen psalmpop.

- Jag vill gå vidare för min egen del och utforska nya territorier och genrer för att hålla mig själv nyfiken och intresserad, snarare än att bli en avkalkerad variant på mina egna låtar.

Albumet släpps i morgon 29/9.

Lyssna på duetten här:

Sylvia Vrethammar – Magdalena [Livet före döden]