Svenska Orienteringsförbundet

Kristiansand tog andra raka Tiomilasegern

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2009 21:36 CEST

Schweizaren Daniel Hubmann kunde för andra året i rad avgöra Tiomila för norska Kristiansand, den här gången efter suverän sololöpning på sistasträckan. I spurtstriden där bakom förde Thierry Gueorgiou in Kalevan Rasti som tvåa nio sekunder före Henrik Löfås, OK Linné.

Det blev en rafflande avslutning i årets Tiomila vid skånska Ljungbyhed, där orienteringen till stor del fällde avgörandet. Ut på sista sträckan gick IFK Göteborg, som legat i täten sedan sträcka sex, samtidigt som fjolårssegrarna Kristiansand. Drygt fyra minuter där bakom växlade finska Vehkaladhen Veikot före OK Linné, medan Kalevan Rasti var nästan sju minuter bakom tätduon.

Daniel Hubmann, regerande världsmästare på långdistans, visade kapaciteten direkt och sprang ifrån Göteborgs finske landslagsman Mats Haldin.

- I fjol handlade det bara om ren löpning på sistasträckan, nu fick jag avgöra redan i skogen. Det kändes bra, även om jag gjorde en del tekniska misstag, säger Hubmann, som bara gled ifrån konkurrenterna och till slut vann med hela 4.13.

På de sista sex kilometerna efter varvningen blev Mats Haldin även infångad av de tre förföljande lagen Kalevan Rasti, Linné och Vehkaladhen Veikot.

- Jag hade inte mycket att sätta emot, men vi är glada att vi lyckades ligga med och sätta färg på tävlingen så länge, säger Haldin, som till slut tog in IFK Göteborg som femma, placeringen före Halden, där Emil Wingstedt stod för tävlingens snabbaste sistasträcka.

I skuggan av de utländska giganterna blev det i stället Uppsalaklubben OK Linné som stod för den bästa svenska insatsen.

- Det här var riktigt kul, säger Henrik Löfås, som blev inkastad på sistasträckan ett dygn före tävlingen.

- Mattias Millinger hade allergiproblem, och då vågade vi inte chansa.

Millinger var trots det sträcksnabbast på den korta niondesträckan och tog in 2.20 på täten.

Löfås följde upp med en utmärkt sistasträcka, men hade inte mycket att sätta emot då den franske medeldistansvärldsmästaren Thierry Gueorgiou kom ikapp på långsträckan efter cirka 25 minuters löpning.

- Jag sprang lite väl långt åt höger när han kom rusande på ett lite rakare vägval, och sedan hade jag ingen chans mot honom löpmässigt på slutet, berättar Löfås, som ändå var riktigt nöjd med tredjeplatsen.

Förutom trean OK Linné och femman IFK Göteborg lyckades ytterligare fyra svenska lag slå sig in bland de tio främsta. Pan-Kristianstad blev sjua, Lidingö åtta, Hakarpspojkarna nia och Leksand tia. Men i toppen har det varit norska segrar tolv gånger de senaste tretton åren.

Resultat på Tiomilas sida: www.tiomila.se

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt

Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se

Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se