Independent Living Institute Assistanskoll

Kristina Söderborg, Socialstyrelsens tillståndsenhet - "Nio av tio avslag beror på brist på kompetens och kunskap"

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 11:27 CET

Nästan 40 % av alla ansökningar om att bedriva personlig assistans leder inte till tillstånd. Av 379 avgjorda ärenden har 228 assistansanordnare fått bifall och 72 fått avslag, 23 har avvisats och 53 avskrivits. Enligt Kristina Söderborg på Socialstyrelsens tillståndsenhet beror de flesta avslag på brister i kompetens.  Avvisningarna beror på ofullständiga ansökningar och avskrivningarna på att den sökande helt enkelt gett upp.

Över 1300 ansökningar om att bedriva personlig assistans

Socialstyrelsen har hittills tagit emot över 1300 ansökningar om tillstånd att bedriva personlig assistans. 1150 ansökningar kommer från pågående verksamheter och 150 är nyansökningar enligt Kristina Söderborg som är ansvarig för tillståndsprövningen. Hon säger att det fortfarande ringer personer som inte känt till tillståndsplikten.
- För några dagar sedan ringde en anhörig som hade ett företag för en släkting med assistans. De måste söka nytt tillstånd, och får nu byta anordnare i avvaktan på vår handläggning.
Har informationen brustit?
- Vi har ingen skyldighet att meddela lagändringar, alla har ett medborgaransvar att hålla sig ajour. På samma sätt får du inga meddelanden hem om nya trafikregler.

Läs artikeln i sin helhet på Assistanskoll

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans