Swedish Eventing

Kriterierna för att söka U25-klassen presenterade!

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 15:16 CET

Nu är det dags för klubbar som vill arrangera U25 skicka sin ansökan. Swedish Eventings U25 som genomförs i samarbete med huvudsponsorn Myrina Invest AB, är klassen med höga prispengar för unga ryttare som tävlar enstjärnig fälttävlan. Denna satsning på att ge unga ryttare mer möjligheter till träning och tävling genomförs för andra året 2017.

Första året var en succé och många unga ryttare valde rida U25 och kämpa om förstapriset. De tre glada vinnarna 2016; Tora Olsson, Jonna Britse och Rebecka Odhner-Källgård, fick sina prischeckar efter fina ritter och Swedish Eventing fortsätter följa dessa duktiga ryttare.

På Fälttävlansmötet i Linköping sista helgen i oktober presenterade Swedish Eventing kriterier för val av arrangörer och tävlingsplatser av 2017 års U25 som är en tävling i nationell 1* klass med höga prissummor och öppen för unga ryttare som inte fullföljt 2* klass.

Swedish Eventing U25 är sponsrad av Myrina Invest AB och är en del av Swedish Eventings arbete för att stärka fälttävlan som sport genom en riktad satsning på unga ryttare. Syftet är att bredda sporten och möjliggöra satsning för den enskilde ryttaren.

För att en klubb ska kunna söka om att få arrangera särskild U25-klass finns ett antal urvalskriterier som ska vara uppfyllda. Bland annat ska man ha erfarenhet av att arrangera tävlingar på denna nivå och marknadsföra klassen inför tävlingen.

U25 går som tre fristående tävlingar som ska vara väl spridda geografiskt och över säsong. Varje klass får maximalt 50 000 kr till prispengar och klubben får behålla 5 000 kr oavsett antal starter. Vinnaren får 20 000 kr och övrigt placerade ekipage får höga premier. Under 2016 arrangerades U25-klasserna i Runsten, på Fälttävlansveckan i Flyinge samt i Hermanstorp.

Mer information om regler och kriterier för ansökan finns på www.swedisheventing.se/u25

Kontaktpersoner:

Sara Sjöborg Wik 070-658 61 05

Mats G Andersson 070-712 34 44

Swedish Eventing vill utveckla och stärka svensk fälttävlan. Vi vill vara med och stötta tävlingsarrangörer, ryttare och hästägare för att utveckla och stärka svensk fälttävlan. En ideell förening som tar svensk fälttävlan framåt.

Besök gärna vår hemsida: www.swedisheventing.se