Naturskyddsföreningen

Kritik mot Sveriges sätt att sköta klimatförhandlingarna

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 09:11 CET

Flera tunga miljöorganisationer utryckte idag stark kritik mot hur Fredrik Reinfeldt och Sverige i rollen som EU-ordförande förberett klimatmötet.
– Reinfeldts missbedömning av styrkan i u-ländernas krav på att behålla Kyotoprotokollet, har drabbat förhandlingarna allvarligt och gjort att vi tappat tid och fart, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har kritiserat regeringen för strategin som gällt under hösten att gå USA till mötes och inte föreslå att Kyotoprotokollet ska få en ny åtagandeperiod utan istället sträva efter ett nytt avtal. Kyotoprotokollet är det enda bindande regelverk vi har för utsläppsminskningar i de rika länderna. I en debattartikel i Svenska Dagbladet den 12 november kritiserade Svante Axelsson, tillsammans med WWF Världsnaturfondens generalsekreterare Lasse Gustavsson, Fredrik Reinfeldt för att ha spelat ner förväntningarna på nya åtaganden under Kyotoprotokollet och att detta skapade en förtroendeklyfta mellan i och u-länder.

– Det är den förtroendeklyfta vi ser här i Köpenhamn vidga sig. Om förhandlingarna kollapsar vilar det ett stort ansvar på EU och Sverige för att de för länge hållit fast vid ett förhandlingsspår, säger Svante Axelsson.

Nu kommer stats- och regeringscheferna ner till förhandlingsbordet och då är förhoppningen att två avtal ska förhandlas fram. USA vill inte ansluta sig till Kyotoavtalet och utvecklingsländerna (G77) kan bara vara kvar i förhandlingen om Kyotoavtalet är kvar. Därför behövs det två olika avtal. Den enda vägen tycks nu vara att fortsätta med Kyotoavtalet och samtidigt göra ett annat avtal (hängavtal) under klimatkonventionen. I detta avtal skulle USA lägga in bindande utsläppsminskningar medan utvecklingsländerna garanteras möjligheten genom finansiering från i-länderna att dramatiskt vända trenden ökad effektivisering och minskade utsläpp. För Kinas del kan det handla om rena effektiviseringsmål.

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-7282585
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare 070-5635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef 070-6554619
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00