Massolit Förlagsgrupp

Kritikerrosad gourmetkrögare och populär tevekock aktuell med kokbok

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 10:11 CET

Ny bok: Tareq Taylor – Om mat & kärlek
Av:
Tareq Taylor
Utkommer:
7 mars 2011

Tareq Taylor är kritikerrosad gourmetkrögare från Malmö och uppskattad tevekock i SVT:s Trädgårdsfredag och Sommarlov 2010. Nyligen framröstad som Årets bästa skåning av Magasinet Skåne och utsedd av Sällskapet Malmö Akvavit till 2010 års Aktvavitstipendiat ”för att han med glödande entusiasm arbetar för en imponerande hög standard inom skånsk gastronomi”.

Tareq Taylor – Om mat & kärlek är något så ovanligt som en kokbok och en biografi. Här delar Tareq Taylor med sig av sina bästa recept, men också av färgstarka minnen av mat och kärlek genom livet. Varje kapitel speglar ett årtionde – med en personlig berättelse och recept – och boken har fyra kapitel – 70-talet, 80-talet, 90-talet och 00-talet.

”Min pappa kommer från Palestina, min mamma från Sverige och morfar var den siste brittiske konsuln i Malmö – olika matkulturer har därför alltid varit en självklarhet för mig”, säger Tareq Taylor. ”Cross cooking långt innan ordet var uppfunnet.”

Tareq Taylor har varit kock i 25 år och har ett förflutet bland annat som ägare av restaurang Trappaner i Malmö, idag driver han Slottsträdgårdens Kafé och är uppskattade föreläsare om ekologisk och klimatsmart mat, något som ligger honom varmt om hjärtat. När han inte ägnar sig åt mat älskar han att surfa och meka med gamla bilar.

Tareq Taylor på sociala medier

- Bläddra i boken här www.provlas.se/tareq-taylor

- Se en film om arbetet med boken här http://www.youtube.com/user/FormaBooks

- Tareq Taylors webbsida hitter du här http://www.tareq.se

- Facebook-sidan hittar du här http://on.fb.me/eJAEVE.

För mer information – vänligen kontakta:

Christina Kivi, PR- och informationsansvarig, Ica bokförlag

Mejl christina.kivi@formapg.se

Tel 070-5870213

Nu kan du beställa recensionsexemplar och ladda hem pressmaterial på webben.

Gå in på http://www.formabooks.se/Press/

Ica Bokförlag ingår i Forma Books tillsammans med B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.

Forma Books är en del av Forma Publishing Group AB.